JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bort med taxfree-handelen

Tax-freeshopping er en antikvarisk ordning for at den velfødde middelklassen skal få et ekstra privilegium.

torgny.hasaas@lomedia.no

Når en lander på utenlandsterminalen på Gardermoen, går det et lemmentråkk fra rulletrappa bort til taxfree-butikken. I stedet for å vente på bagasjen, skal alle fylle opp sin avgiftsfrie kvote av vin, brennvin og en god del tobakk.

Tilsvarende er det hvis du reiser over Skagerak eller Nordsjøen. I taxfreebutikken står flaskene og klirrer etter bølgene og motorvibrasjonen. Når passasjerene passerer taxfreebutikken, ringes de inn som klokker som kaller munker til messe.

Det er ikke mange passasjerer som går i land uten kvoten.

Innad i EU er taxfree-handelen fjernet, men på reiser til og fra Norge er det fortsatt mulig å kjøpe avgiftsfrie varer.

Denne handelen er rester fra atlanterhavsdampernes epoke. Det var logisk når reisa over havet tok over en uke at en ikke skulle betale avgift til en av havnestatene for det som ble handlet om bord underveis. Det er også et visst snev av logikk når en er på internasjonale flyplasser i transitt befinner seg på internasjonalt territorium og derfor ikke skal betale avgift til det landet hvor flyplassen befinner seg. Selv om det er vel viser seg at butikkeierne og flyplasseierne kompenserer det som er avgiftsfritt med å skru opp prisene.

Men ordningen ble dratt ut i parodien da det ble tillatt å handle taxfree ved ankomst. Det er ingen grunn til at spesielt usunne varer som sprit og røyk skal ha en spesialordning som undergraver landets helsemotiverte avgiftspolitikk. Mens lovgiverne har bestemt at det ikke skal være lov å kjøpe en flaske vin etter klokka 15 lørdag, har de samme lovgiverne bestemt at det er mulig å handle i taxfreebutikkene til alle døgnets tider.

Denne handelen er økonomisk viktig både for Avinor og fergetrafikken til våre naboland. Avinor skriver dette på sine nettsider: «Salg og utleie av arealer på flyplassene våre, herunder salg av taxfree-varer, er et viktig bidrag til å holde flytrafikken i gang i hele landet.»

Dette er kanskej et besnærende argument. Men uansett hvordan en vrir og vrenger på det: det er passasjerene som betaler regninga enten det skjer i form av avanse på taxfreeproduktene eller direkte til Avinor eller fergerederiet for de transporttjenestene passasjerene mottar. Men det prinsipielt betenklig at viktig samfunnsinfrastruktur baserer seg på folks forbruk av produkter som beviselig er helseskadelig.

For de som reiser en gang i året eller kanskje sjeldnere, er taxfreeshoppingen et gyllent øyeblikk. Men for de som har utenlandsreiser som en del av jobben, blir det et vedvarende privilegium hvor de får kjøpt gode viner til halv pris.

Taxfreehandelen er et gode først og fremst for den allerede velfødde middelklassen.

Hvor er markedsliberalistene i Fremskrittspartiet når en trenger dem? I et marked er systematisk kryssubsidiering en uting.

Skattemyndighetene burde komme på banen, å fordelsbeskatte de som har dette privillegiet.

Venstre har kommet på banen. I sitt programforslag går de i mot taxfree-handelen. De argumenterer også med at taxfreehandelen genererer mer reising som igjen fører til økt CO2-utslipp.

Det eneste som er sikkert er at ingen politikere kommer til å jobbe for et slikt forslag i et stortingsvalgår. Det vil være et særdeles upopulært standpunkt å frata de som har et «gyllent øyeblikk» en gang i året, denne gleden. Dessuten tilhører politikerne selv den reisende klassen som får skattelette med taxfree-handelen.

Mitt tips er at det er større sjanse for at Stortinget innfører boligskatt, enn at de avskaffer taxfree-handelen.

Annonse
Annonse