JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stadig nye utfordringer

Sosial dumping brer seg til stadig flere bransjer. En rapport fra AFI viser at det er store problemer i transportbransjen.

stig.christensen@lomedia.no

En rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) peker på en rekke utfordringer i transportbransjen knyttet til globalisering av sektoren og endringer av ansettelsesforholdene. Utfordringene blir belyst ved hjelp av trender i tre transportnæringer, maritim transport, luftfart og landtransport. De som jobber som sjåfører får løsere tilknytning, lønningene presses og man opplever en høyere grad av fleksibilitet på arbeidsgivers premisser.

Det norske trepartssamarbeidet blir satt på prøve på grunn av mer utflagging, kompliserte eierskapsstrukturer, og et stort innslag av vikabyråer og innleiefirmaer. Trenden i det siste har vært økt bruk av innleid arbeidskraft, oppsplitting av eierskap, anbudsutsetting og outsourcing, samtidig som flere transportarbeidere blir selvstendig næringsdrivende. Når ansvarsforholdene blir mer komplekse blir det også vanskeligere å forhandle kollektivt. Dette utfordrer fagbevegelsen.

Luftfarten er en del av problemet. Flyselskapene ser stadig etter nye måter å redusere kostnadene på. Fra før har vi det fagforeningsfiendtlige Ryanar, der eksemplene på elendige forhold for de ansatte er mange. I dag har NRK oppslag om at nordmenn som jobber for selskapet ender opp som nullskatteytere. Flyselskapet har satt opp en struktur der pilotene må opprette sine egne enkeltmannsforetak, som så igjen leies inn via et kontraktørselskap registrert i England, til irske Ryanair.

Siste fra Norwegian er at de har opprettet baser for sine ansatte i Spania og leier inn piloter og kabinansatte fra utenlandskregistrerte firmaer. Spørsmålet er om de går i Ryanairs fotspor. Norwegian Pilotforening vil nå gå til sak mot Norwegian fordi de mener ledelsen bryter en avtale som begrenser vikarbruken. Ifølge foreningen blir Spania-flygerne transportert til Skandinavia for å fly ruter som har eksistert i årevis, noe som skal være et klart brudd på inngåtte kollektivavtaler.

Som om ikke dette var nok kan vi i siste Maritim Logg lese om aksjoner mot sosial dumping. Sjømannsorganisasjonene, Industri Energi og Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen ITF har dannet en felles aksjonsgruppe. Gruppa konsentrerer seg spesielt om FOC-skip, det vil si skip som seiler under bekvemmelighetsflagg. Såkalte «Special agreements» undertegnes for hvert enkelt skip for å sikre akseptabelt minimumsnivå på hyrer for internasjonale sjøfolk. Under en kontroll på et skip i Kristiansund nylig, oppdaget gruppa at rederiet ikke hadde betalt besetningen riktig hyre.

Problemene med sosial dumping er store i Norge, men ville vært atskillig større uten regjeringens tiltaksplaner. Neste fredag, 21. september, arrangerer Arbeidsdepartementet en nasjonal konferanse om trepartssamarbeid og sosial dumping. Statsminister Jens Stoltenberg taler. Det samme gjør statsråd Hanne Bjurstrøm, samt representanter fra LO og NHO. Med andre ord en topping av laget. Det er bra, ikke minst som ledd i en plan med flere tiltak. Der markedskreftene herjer med altfor lave lønninger og et utidig press på arbeidskraften, må det offentlige svare med reguleringer, kontroll og effektive sanksjoner.

Annonse

Flere saker

Annonse