Slutt for dansk storverft
Danmarks siste store skipsverft, Odense Stålskibsværft, legges ned i 2012. Det var beskjeden de 3 000 ansatte fikk i går ettermiddag.
einar.fjellvik@lomedia.no
– De er rystet. Alle visste at det var problemer, men ingen regnet med full stengning. Det er en katastrofe, sier Jan Johansen, nestleder i Fagligt Fællesforbund (3F) på Østfyn og tidligere tillidsvalgt på verftet, til 3Fs nyhetsbrev.
Også i dansk LO omtales nedleggingsvedtaket som en katastrofe.
– Det er et stykke danmarkshistorie som nå forsvinner, påpeker LO-nestleder Lizette Risgaard.
Gir regjeringen skylden
Både hun og 3Fs Jan Johansen er oppgitte over at det ikke lar seg gjøre å holde liv i et verft som driver med utvikling av containerskip, til tross for Danmark har verdens største flåte av slike skip. Begge mener myndighetene må ta deler av skylden. Regjeringen har ikke gjort nok for å høyne kompetansen, slik at danske verft kan konkurrere med verft i lavkostland i Asia og Øst-Europa mener de to.
Milliardtap
Eierne, A. P. Møller-Maersk, forklarer avviklingen med at verftet har tapt til sammen 1,8 milliarder kroner de siste tre årene.
Administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen sa i går at man tross iherdig innsats for å bedre produktiviteten ikke har lykkes i å gjøre verftet konkurransedyktig.
Gradvis avvikling
De første oppsigelsene er ventet allerede i høst. Deretter vil verftet bli gradvis avviklet, i takt med at eksisterende oppdrag fullføres. I februar 2012 stegnes porten og 900 års historie med dansk skipsbygging er historie.
Verftsområdet skal ifølge eierne omgjøres til industripark. Muligens vil noen av de ansatte på Stålskibsværftet likevel fortsatt ha sin arbeidsdag på verftsområdet. Et verft i Fredricia, som driver med reparasjoner av skip, har allerede varslet at de vil flytte inn i den nye industriparken.