JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grunnleggende ferdigheter

LO ser fram til evalueringen av Kunnskapsløftet med tanke på å gjøre opplæringen mer praksisorientert, skriver LOs nestleder Tor-Arne Solbakken i dette innlegget.

Kunnskapsløftet ble innført i 2006. Nå skal dette løftet evalueres. LO ser fram til denne evalueringen, og mener at meldingen bør diskutere utvalget av de grunnleggende ferdighetene i lys av behovet for å gjøre opplæringen mer praksisorientert. Eksempler på nye grunnleggende ferdigheter kan være sosial, kulturell og estetisk kompetanse, og lærings- og motivasjonskompetanse.

LO mener at dagens fem grunnleggende ferdigheter kun fremhever den teoretiske delen av opplæringen og fortrenger at mye av elevenes læring skjer gjennom en praktisk og sosial tilnærming til lærestoffet. Å oppøve en forståelse av hva samhandling og samarbeid mellom mennesker betyr for å nå fram til oppsatte mål, resultater og ny kunnskap er så avgjørende for elevenes mestring av skole- og samfunnstilværelsen, at dette burde inngå som et eget grunnleggende kompetansemål i grunnopplæringen. Likeledes burde strategier for læring og motivasjon etter LOs oppfatning vært vektlagt som en helt vesentlig evne å oppøve. LO mener derfor at en basiskompetanse hvor sosial kompetanse og læringskompetanse inngår som sentrale kompetansemål, er viktig og riktig, og at dette må følges opp av Departementet og Regjeringen.

I tillegg mener LO at kulturelle ferdigheter og forståelse i større grad må inngå i den basiskompetansen som elevene skal tilegne seg gjennom grunnskoleløpet. Forskning viser at elevenes kulturelle kapital har stor innvirkning på læringsresultatene deres, og LO mener at skolen har et stort ansvar for å utligne og kompensere for elevenes ulike kulturelle ballast. Kulturell kompetanse er avgjørende for å kunne tyde og tolke et komplekst samfunn, og en betingelse for å kunne tilegne seg det mangfoldet av uttrykksformer som vi blir møtt med.

Tor-Arne Solbakken

Nestleder LO

Annonse
Annonse