JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere trøtte piloter

Flymedisinsk institutt frykter at stadig lengre arbeidsdager for piloter og kabinansatte kan gå ut over flysikkerheten.

Trøtte piloter er et stadig økende problem.

– Les også: Motstridende om pilotsoving

Da de SAS-ansatte nylig gikk med på en ny avtale for å redde det skandinaviske flyselskapet fra konkurs, var en del av avtalen at arbeidstiden for flygende personale ble økt fra 42 timer til 47,5 timer i uken. Det bekymrer Flymedisinsk institutt, skriver Klassekampen.

– Det er blitt mye tøffere å være flyoperatør i dag. De flyr mer og har mindre tid til å hvile, sier direktør for Flymedisinsk institutt, Anthony S. Wagstaff.

Wagstaff mener at lange dager for dem som flyr kan være problematisk og skape farlige situasjoner.

– Det er helt opplagt at lange arbeidstider går ut over sikkerheten, mener han.

Flyselskapene er selvsagt klar over problemet og flere arbeider systematisk med søvnhåndtering. Dette gjelder både SAS og Norwegian.

– «Fatigue management» er på vei inn i flybransjen. Det dreier seg om å jobbe mer systematisk med problematikk knyttet til trøtte ansatte, gjennom blant annet undervisning og logging av avvik, sier han.

– Les også: Nordiske piloter sovner oftest

Ifølge arbeidsmiljøloven er den normale øvre grensen for en arbeidsuke 40 timer, selv om en normaluke siden 1986 har vært tariffestet til 37,5 timer. Arbeidstakere som har hatt ekstra belastning i jobben, som for eksempel de som jobber skift, har vanligvis en enda kortere arbeidsuke. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse