Sosial dumping i bussbransjen, nei takk!
Når skal regjeringen ta kampen opp for å få slutt på sosial dumping og farlig kabotasje-kjøring i bussbransjen?
nina.hanssen@lomedia.no
På LO Stats kartellkonferanse varslet statsminister Jens Stoltenberg en tredje handlingsplan mot sosial dumping. Da bør statsministeren ta seg en busstur snart og se hva som skjer på norske veier. I bussbransjen i Norge er det nemlig fortsatt cowboytilstander der billige utenlandske sjåfører og busselskap utkonkurrerer norske.
Flere aktører fra blant annet Spania, Tsjekkia og de baltiske landene operer under helt andre vilkår enn de norske. Verstingene driver sosial dumping av simpleste sort, unngår momsbetaling og vrir seg unna bompenger.
Problemene relatert til kabotasje (når utenlandske selskaper operer i et annet land) dukket for alvor opp i 2010, selv om det har vært en økende tendens i enda noen år tidligere. Antallet utenlandske aktører eskalerte ytterligere i 2011.
Norsk Transportarbeiderforbund har denne uka bedt samferdselsminister Marit Arnstad gjenoppta kampen om begrensninger i virksomheten til utenlandske turbusser i Norge gjennom en forskrift.
Dette er noe de tillitsvalgte i bussbransjen lenge har jobbet med, og det var et håp om at politikerne ville gjøre en innstramming av regelverket. Etter behandling i EFTAs kontrollorgan ESA har den norske regjeringen skrinlagt en slik forskrift.
Resultatet er ingen begrensninger, og det rapporteres stadig om utenlandske bussjåfører som jobber. Her virker det som om regjeringen har lyttet mer til reiselivsnæringen, som argumenterer imot strengere regler og hevder det ikke er tilstrekkelig kapasitet hos norske busselskaper til å takle høysesongen, enn til transportnæringen selv.
Tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund som jobber i Nettbuss er også bekymret og kaller situasjonen dramatisk. For dette handler ikke bare om sosial dumping, men også om beredskap. Utfordringene med kabotasje innen persontransport står øverst på den politiske dagsordenen.
Situasjonen de siste årene har blitt kraftig forverret. Næringen har redusert turbusskapasiteten betraktelig på grunn av økt konkurranse fra utenlandske aktører med lavere kostnadsnivå enn det norske. Det er frustrerende at ikke denne konkurransen skjer på likt grunnlag, der gjeldende regelverk, både for moms, avgifter og kjøre/hviletidsbestemmelser følges.
Det blir vanskelig for den norske bussnæringen å ta vare på kompetanse, sikre rekruttering og ha den beredskapen turbussene faktisk har i samfunnet i dag. Turbussene spiller en stor rolle ved togstans, askeskyer eller andre transportutfordringer der busstransport blir beste og eneste alternativ.
Det er ikke sikkert det blir like effektivt om bussene skal hentes utenlands når slike situasjoner oppstår. Det er på tide at Stoltenberg, Arnstad og resten av regjeringen ser hvilken kritisk situasjon som nå har oppstått innen persontransporten, og trekker noen paralleller til det arbeidet som er gjort innen den øvrige transportsektoren.
Bussbransjen trenger hjelp til å verne om næringen og arbeidstakerne sine. Mulig vi kunder vinner på kort sikt med flere aktører og lavere priser, men på lang sikt er det samfunnet som taper.
Å luke ut sosial dumping i busstransporten, og få til et ryddig forhold mellom norske og utenlandske aktører slik at sjåfører får den anerkjennelse de fortjener for den innsatsen de legger ned i etterutdanning, kundebehandling og service, bør være en kampsak for en rødgrønn regjering. Ja til glade busssjåfører. Nei til sosial dumping!
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo