JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Norske flyverter er for dyre

Norwegian kritiseres for å ville bemanne de nye langdistanserutene med utenlandsk arbeidskraft.

Men uten ansatte som er bosatt i utlandet, vil ikke de nye rutene være lønnsomme, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

– Internasjonal luftfart ligner mer og mer på shippingbransjen. Det er noen nyanseforskjeller, men utviklingen er i det store og hele veldig lik, sier Kjos til Aftenposten.

– Les også: Varslerbrev om Norwegian

At Norwegian på langdistanserutene til Thailand har ansatte bosatt i Bangkok, ser han derfor på som helt naturlig. Kjos tror norske besetninger stort sett blir å finne på innenriksruter i framtiden.

– I store trekk vil nok norsk innenrikstrafikk ha norsk bemanning også i framtiden. Men det stopper nok der. Skal du til utlandet, vil besetningen trolig ikke snakke norsk, sier Kjos.

Landegrensene i flybransjen forsvinner, og det er umulig å konkurrere med et norsk kostnadsnivå utenfor Skandinavia, sier Kjos.

– Les også: SAS-kritikk mot regjeringen

Selskapet har i dag fem baser med kabinpersonell og flygere utenfor Skandinavia: tre i Spania, én på Gatwick i London og én i Helsingfors. Neste år åpnes altså en ny base i Bangkok.

– Vi kunne ikke konkurrert med britiske selskaper på ruter fra Gatwick og ut i Europa om vi hadde andre betingelser, sier Kjos.

Regjeringen har nå ute til høring et forslag om å endre utlendingsforskriften slik at det blir mulig å bruke personell uten oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. Da trenger de heller ikke lønnes etter norsk tariff. Da forslaget ble kjent, raste arbeidstakerforeningene mot det de betegnet som et rent dumpingforslag. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse