– Norske flyverter er for dyre
Norwegian kritiseres for å ville bemanne de nye langdistanserutene med utenlandsk arbeidskraft.
Men uten ansatte som er bosatt i utlandet, vil ikke de nye rutene være lønnsomme, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
– Internasjonal luftfart ligner mer og mer på shippingbransjen. Det er noen nyanseforskjeller, men utviklingen er i det store og hele veldig lik, sier Kjos til Aftenposten.
– Les også: Varslerbrev om Norwegian
At Norwegian på langdistanserutene til Thailand har ansatte bosatt i Bangkok, ser han derfor på som helt naturlig. Kjos tror norske besetninger stort sett blir å finne på innenriksruter i framtiden.
– I store trekk vil nok norsk innenrikstrafikk ha norsk bemanning også i framtiden. Men det stopper nok der. Skal du til utlandet, vil besetningen trolig ikke snakke norsk, sier Kjos.
Landegrensene i flybransjen forsvinner, og det er umulig å konkurrere med et norsk kostnadsnivå utenfor Skandinavia, sier Kjos.
– Les også: SAS-kritikk mot regjeringen
Selskapet har i dag fem baser med kabinpersonell og flygere utenfor Skandinavia: tre i Spania, én på Gatwick i London og én i Helsingfors. Neste år åpnes altså en ny base i Bangkok.
– Vi kunne ikke konkurrert med britiske selskaper på ruter fra Gatwick og ut i Europa om vi hadde andre betingelser, sier Kjos.
Regjeringen har nå ute til høring et forslag om å endre utlendingsforskriften slik at det blir mulig å bruke personell uten oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. Da trenger de heller ikke lønnes etter norsk tariff. Da forslaget ble kjent, raste arbeidstakerforeningene mot det de betegnet som et rent dumpingforslag. (ANB-NTB)