Ryanair, nei takk!
Trenger vi flere klimaødeleggende fly i Norge? Eller fagforeningsfiendtlige selskaper?
jan.erik@lomedia.no
Ryanair, det fagforeningsfiendtlige, lavprisbaserte irske flyselskapet, ønsker ikke bare å fly til og fra norske flyplasser sånn de allerede gjør (Torp, Rygge og Haugesund) – de vil konkurrere på det innenlandske ruteflynettet også. Og det har de sine fulle rett til som EU-/EØS-selskap.
Lenge leve markedsliberalismen! Den søker alltid de billigste løsningene. Fagorganisering har liberalismen aldri likt. Det eneste markedsliberalismen liker foruten seg sjøl er mest mulig konkurranse og mest mulig profitt. For seg og sine. EU og EØS-avtalens «fire friheter» passer som hånd i hanske for markedsliberalismens målsetninger – ja, de tilhører samme slektstre og er både bror og søster til en annen isme: kapitalismen.
Ifølge dagens aviser ser det heldigvis ut som om en samlet fagbevegelse, fra Parat via YS og Unio til LO ikke vil ha Ryanair inn på norske innenriksruter. Og bra er det.
Arbeidstakerorganisasjonene argumenterer med at Ryanair ikke bare betaler sine ansatte svært dårlig, men de nekter dem også fagorganisering – et ikke helt ukjent fenomen for foretak som vil bli rike og vil fram her i verden. Sådan virker kapitalismen. Den amerikanske varehandelsgiganten Walmart er et annet godt eksempel på samme nyliberalistiske tankegods.
Paradoksalt nok i ei tid hvor SAS sliter med å holde seg på vingene, og de ansatte må akseptere dårligere lønns- og arbeidsbetingelser, så kommer ett av de frekkeste nyliberalistiske selskapene vi kjenner på rullebanen i Olav Thon-lue og med dårlig irsk humor. Her skal det konkurreres!
Utfordringen ved å argumentere mot sånne billige varianter som Ryanair er det «forbrukervennlige» konseptet de tilbyr – det vil si de lave prisene. Utrolig mange av oss er mer enn villige til å godta svært mye hvis vi slipper unna med å betale noen få hundrelapper for ei flyreise Oslo-Tromsø tur-retur. Det er ikke bestandig like lett å argumentere prinsipielt, saklig eller moralsk mot lave priser. Sånn sett kan forbrukermakta være svært sterk.
Men det er også mulig å snu på denne flisa. For det eneste det handler om for selskaper av Ryanairs type er økonomi. Ryanair er ikke et lavprisselskap av veldedighetsgrunner, de er et lavprisselskap fordi dette tjener de mest penger på. Hovedspråket til Ryanair er verken irsk, keltisk eller gællisk – nei, det er pengenes språk som gjelder.
Å argumentere med at det er uanstendige lave lønninger i selskapet eller at det ikke hører hjemme i 2013 å nekte de ansatte kollektive forhandlinger eller å fagorganisere seg, får bare en mann som Michael O’Leary, sjefen i Ryanair, til å smile overbærende. Sånn alle hans likesinnede har gjort i generasjoner.
Ifølge Dagens Næringsliv har det familieeide Ryanair (etablert i 1985) en markedsverdi på 7,6 milliarder euro (55 milliarder kroner), har 1500 ruter og 168 destinasjoner i 28 land, har i overkant av 300 Boeing 737-800 og vil i 2013 antagelig frakte over 800 millioner passasjerer.
Hvis flere enn du og jeg boikottet dette selskapet, nektet å reise med det, ville de ovennevnte tallene gå ned. Dette språket, nyliberalismens eget stammespråk, er nok det eneste språket som Ryanair og O’Leary forstår.
Nå skal det sies at mye tyder på at høye flyplassavgifter på norske avinorkontrollerte flyplasser antagelig hindrer Ryanairs ønske om innenriksflyvninger i Norge. For de samme avgiftene som andre flyselskaper må betale har Ryanair sjølsagt ikke råd til. Sånn fungerer også markedsliberalismen.
Likevel er jeg av den oppfatning at selskapet bør boikottes inntil Ryanair begynner å opptre fair.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard