LO og NHO sammen for Ringeriksbanen
Strekningen mellom Sandvika og Hønefoss må med i neste Nasjonal transportplan. Det er budskapet fra LO og NHO i Buskerud og Hordaland.
oystein@lomedia.no
Regjeringen er i innspurten med transportplanen for 2014-2023, og statsminister Jens Stoltenberg lover at det blir mye å klappe for.
– Det kommer mer penger. Også til tog, og ikke bare på Østlandet. Hvor mye og til hvilke prosjekter må dere vente på, men det blir mye å glede seg over, forsikret statsministeren da han innledet på et møte i regi av næringslivet i Rogaland.
– Det er meningsløst å sette Vestlandet opp mot Østlandet i kampen om samferdselskronene, sier Stoltenberg.
Opp av skuffen
NHO og LO mener grunnlaget for prosjektet på Bergensbanen er godt nok.
– Ringeriksbanen ligger inne i gjeldende NTP med planlagt oppstart i slutten av perioden, 2018-2019, og en økonomisk ramme på 577 millioner kroner. Vi forventer at den planlegges ferdig i første del av kommende NTP, med ambisjon om byggestart i 2018, heter det i den felles uttalelsen fra LO og NHO i Buskerud og Hordaland.
Sammen representerer de cirka 130.000 arbeidstakere i LO og 3133 medlemsbedrifter i NHO.
De støtter, i likhet med kommunene og fylkeskommunene langs Bergensbanen, opp om det Jernbaneverkets høyhastighetsutredning beskriver som «Alternativ B».
Ferdig gir det en reisetid mellom Oslo og Bergen på 4 timer og 15 minutter. I tillegg til Ringeriksbanen er tiltakene blant annet ny tunnel og dobbeltspor Bergen-Arna og opprusting av hele strekningen.
Fornøyd
Forum Nye Bergensbanen, som består av 13 kommuner og tre fylkeskommuner, setter pris på støtten.
– LO og NHO har samlet seg om en grundig uttalelse. Dette er et viktig budskap i debatten, som til nå stort sett har handlet om InterCity-triangelet. Den indre delen av triangelet er åpenbart viktig, men Ringeriksbanen har minst like stor effekt for befolknings- og trafikkpresset i hovedstadsregionen. Samtidig har den en enorm effekt for Bergensområdet og distriktene mellom landets to største byer, sier daglig leder John-Ragnar Aarset.
Ikke konflikt
På strekningene Sandvika-Hønefoss og Voss-Bergen vil toget gå parallelt med E16.
– En satsing på banen må ikke gå på bekostning av veien. Trafikkveksten i disse områdene vil kreve satsing på begge, skriver LO og NHO.
De viser til undersøkelser som sier at innenfor en halvtimes togtur fra Oslo kan tre kommuner klare å øke befolkningen med cirka 18.000 personer i tettstedene. Og ifølge Transportøkonomisk institutt kan en opprusting av Bergensbanen gi mer enn 900.000 nye passasjerer, over en dobling av dagens tall. I tillegg kan store mengder gods flyttes fra vei til bane.