Tog mot fly
Hvis reisetiden på Bergensbanen kan kortes ned til fire og en halv time, kan toget bli en farlig konkurrent til flyet, viser beregninger NSB har utført.
Mens59prosent av de reisende mellom Oslo og Bergen i dag tar fly og16prosent toget, kan andelen togpassasjerer øke til41prosent ved kortere reisetid og to timers frekvens mellom togene. Flytrafikken vil da sitte igjen med43prosent av de reisende, ifølge beregningene.
Sparer reisetid
Stortingspolitikere og næringslivet i berørte fylker arbeider intenst for å få utbygging av Bergensbanen høyest mulig opp i Nasjonal Transportplan (NTP) som regjeringen legger fram i vår.
– Les også: Oslo – Bergen på fire timer?
I dag tar togturen mellom landets to største byer nærmere sju timer. Med bygging av Ringeriksbanen, dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen og utbedringer langs strekningen kan nærmere to og en halv times reisetid spares inn. Da blir toget et langt bedre alternativ både til fly og bil.
Kamp om prosjekter
NTP legger grunnlaget for samferdselsutbyggingen i Norge, og rulleres hvert fjerde år. Stortinget skal i vår vedta NTP for perioden 2014-2023. Alle deler av landet har sine samferdselsprosjekter som de ønsker med i planen, og det er tautrekning også mellom regjeringspartiene før planen legges fram for Stortinget i form av en stortingsmelding
– Les også: 1,1 mill. så togtur
Både regjeringspartienes fylkespartier og LO og NHO i Buskerud og Hordaland har gått sterkt ut og krever at Bergensbanen rustes opp. Det viktigste enkeltprosjektet er Ringeriksbanen. Et dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss vil alene forkorte reisetiden med én time.
Både LO/NHO og fylkespartiene til Ap, SV og Senterpartiet er opptatt av at det blir byggestart for Ringeriksbanen i 2018.
Ringeriksbanen ble vedtatt i Stortinget i 1992, men lite har skjedd senere. I 1993 ble Forum Nye Bergensbanen stiftet for å presse myndighetene til å få fortgang i arbeidet med opprusting av Bergensbanen og bygging av Ringeriksbanen.
– Stifterne hadde neppe sett for seg at byggingen skulle ta så lang tid, sier John - Ragnar Aarset som i dag er leder for Forum Nye Bergensbanen.
Han har tro på at både Ringeriksbanen og opprustningen av hele Bergensbanen skal komme et godt skritt videre i vår.
Åpner for utbygging
Han viser til at Ringeriksbanen i tillegg til å forkorte reisetiden mellom landets to største byer også vil åpne for omfattende boligutbygging på Ringerike. Med ny bane blir pendleravstanden til Oslo bare en halv time.
– Ringerike står med åpne hender for å ta imot en del av det enorme befolkningspresset på hovedstaden. Bare ved å bruke ledige arealer i sentrumsområdene kan befolkningen på Ringerike økes fra 40.000 til 60.000 mennesker. Da har man ikke rørt de ubebygde områdene i kommunen, og det er mye plass på Ringerike, sier Aarset.
Fra fly til bane
Beregninger NSB har gjort, viser at trafikken på Bergensbanen kan dobles dersom reisetiden reduseres til fire og en halv time og antallet togavganger økes slik at det går et tog hver annen time.
– Økningen vil nesten i sin helhet komme fra fritidsreiser. De fleste forretningsreisende vil nok fortsatt bruke fly, sier direktør i NSB, Marianne Broholm Einarsen.
Overgangen fra fly til tog vil likevel være så stor at det slår kraftig ut i markedsandeler. Nesten like mange vil reise med tog som med fly, noe som også får positive miljømessige konsekvenser. (ANB-NTB)
Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog er i dag nærmere sju timer. Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden ned i mellom fire timer og et kvarter og fire og en halv time.
Hvis reisetiden kan forkortes så mye, har NSB tro på å ta betydelige markedsandeler fra flyene og få langt mer av godstransporten over på tog.
Flere store prosjekter og mange mindre utbedringer må gjennomføres for å få reisetiden ned. Dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen er vedtatt og vil bli påbegynt i år.
Foruten Ulrikstunnelen er det viktigste delprosjektet Ringeriksbanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1992, men som ikke har kommet lenger. Ringeriksbanen vil alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time og gi Hønefoss en pendleravstand til Oslo på 30 minutter.
Resten av innsparing i reisetid skal oppnås ved å bygge flere krysningsspor og generell utbedring av banen.
Kostnadene er anslått til 50 milliarder kroner. Målet er å få de nødvendige prosjektene inn i Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 som skal vedtas av Stortinget.
Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog er i dag nærmere sju timer. Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden ned i mellom fire timer og et kvarter og fire og en halv time.
Hvis reisetiden kan forkortes så mye, har NSB tro på å ta betydelige markedsandeler fra flyene og få langt mer av godstransporten over på tog.
Flere store prosjekter og mange mindre utbedringer må gjennomføres for å få reisetiden ned. Dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen er vedtatt og vil bli påbegynt i år.
Foruten Ulrikstunnelen er det viktigste delprosjektet Ringeriksbanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1992, men som ikke har kommet lenger. Ringeriksbanen vil alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time og gi Hønefoss en pendleravstand til Oslo på 30 minutter.
Resten av innsparing i reisetid skal oppnås ved å bygge flere krysningsspor og generell utbedring av banen.
Kostnadene er anslått til 50 milliarder kroner. Målet er å få de nødvendige prosjektene inn i Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 som skal vedtas av Stortinget.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer