JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vaktbikkja 120 år

I dag er Oslo Transportarbeiderforening forbundets mest aktive. Når dere mener noe, pakker dere det ikke inn i bomull. Men det er ikke alltid jeg er enig med dere, sier Roger Hansen, leder av Transportarbeiderforbundet.

jan.erik@lomedia.no

– Kanskje er det flere radikale i Oslo Transportarbeiderforening enn i andre foreninger i Transportarbeiderforbundet, men det er nok mer det at medlemmer med venstreradikale synspunkter er flinke til å markere seg og ta tillitsverv i denne foreningen. Dermed blir de også synlige, sier Roger Hansen, leder av Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Og dette syns han bare er flott. Det skal være takhøyde og rom for meningsfangfold i Transportarbeiderforbundet.

Taler, bok og faner

Mandag 11. mars feiret Oslo Transportarbeiderforening (OTF) sitt 120 årsjubileum i Folkets Hus i Oslo. På menyen sto taler av forbundsleder Hansen, Roy Pedersen, leder av LO i Oslo, fersk bokutgivelse av Vegard Holm, redaktøren av Transportarbeideren, gamle sanger av Rudolf Nilsen fra Jon Arne Corell, Farris, mineralvann, kaffe, og noe godt å bite i, inkludert bursdagskake. Og medbrakt fra foreningskontoret: to foreningsfaner, den ene mørkeblå, den andre lyseblå. Den tredje, som glimret ved sitt fravær, var blitt bitt i stykker av hunder en gang i kampens hete.

Står på krava

Dagens leder i OTF heter Pål Aronsen. Han kunne fortelle at helt siden foreningen ble stiftet i 1893, den gangen under navnet Kjørekarlenes Forening.

– Her finner du OTFs 120 år lange historie

Aronsen er i dag stolt av at det faktisk var OTF som ordna at det ble et NTF, og ikke motsatt.

Men det er ikke til å stikke under stol at OTF, som etter krigen var landets største fagforening, har vært med på en masse kamper opp gjennom årene. Foreningens klubber har alltid vært villige til å stå på krava – og Aronsen forteller at mange av de kampene de kjemper nå har de kjempet for før.

– Vi skal fortsette å ta de kampene som er nødvendige. OTF har aldri vært tilhenger av EU-direktiver som går utover arbeidsfolk, sier Aronsen.

Oppslutningen om OTF er på vei oppover etter en downperiode. Om lag 3800 er medlemmer i dag. Av disse er 3200 yrkesaktive. Det har ikke vært flere medlemmer i foreningen siden 1960-tallet.

Spydspisser

Forbundsleder Hansen er også fornøyd med medlemsveksten.

– Dette betyr jo at dere er attraktive, sier han.

Og minner om at to markante forbundsledere før ham, Walter Kolstad og Per Østvold, også kom fra OTF.

– OTF har stått i spissen for den faglige kampen i forbundet og representerer noe av det beste i transportarbeiderforbundets kultur, sier Hansen.

Lua på hue, ikke i handa

Også Roy Pedersen, lederen av Oslo LO roser OTF fordi foreningen alltid har vært uredd. Dessuten sto OTF sentralt da Bekken og Strøm på Gjøvik og Rockefeller i Oslo kjempet sine kamper.

– Uten dere, hadde det ikke kommet noen tariffavtaler der, sier Pedersen.

Om OTS rykte som politisk urokråke, sier LO-lederen i Oslo følgende:

– Hovedproblemet i Norge er ikke gærne arbeidsfolk, men ville arbeidsgivere. Dere er opptatte av organisasjonsbygging, det er bra. Dere er opptatte av å forhindre sosial dumping og tilhengere av faste ansettelser. Det er også bra. OTF vil at folk skal ha lua på hue, ikke i handa.

Ofra av makta

Alle som kom på jubileumsfeiringen fikk Vegard Holms bok «Ofra av makta» som gave. Boka handler om tidsrommet 1945-55, om bussjåfører som ville bestemme i eget hus. Til slutt endte dette med at medlemmer fra NTF i 1955 brøt ut, og i Haugesund stiftet de det «gule» Norsk Rutebilarbeiderforbund.

– Var det snakk om en gjeng med borgerlige kverulanter eller var misnøyen med NTF og LO for stor, spør Holm. Og viser i tillegg til at regjeringen gikk til tvungen lønnsnemnd hver eneste gang bussjåførene streiket.

– Forbundet må ta hele ansvaret for det som skjedde, det skulle vært mye mer lydhør for det utbryterne mente, sier Roger Hansen.

– En sånn splittelse hadde ikke skjedd med deg som leder?

– Sjølsagt ikke, sier en smilende forbundsleder.

– Holm gir vel også arbeiderpartiregjeringa en del av skylda ved sin utstrakte bruk av tvungen lønnsnemnd?

– Bussjåførene var ikke den eneste yrkesgruppa som ble utsatt for tvungen lønnsnemnd. Jeg har ikke rukket å lese boka, men her er jeg uenig med Holm. Dette var kun et forbundsinternt anliggende, sier Roger Hansen.

Annonse

Flere saker

Annonse