JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Til sak mot Ryanair

En tidligere Ryanair-ansatt beskylder selskapet for ulovlig innleie av arbeidskraft og usaklig oppsigelse.

Cocca er den første i Europa som åpent utfordrer lavprisgiganten og toppsjef Michael O'Leary, ifølge YS-forbundet Parat. Forbundet bidrar juridisk til søksmålet.

– Dette har ikke noe med sosial dumping å gjøre. Dette er en slavekontrakt, sier nestleder Vegard Einan i Parat om betingelsene for kabinpersonalet som Ryanair leier inn.

– Les også: Ryanair må dekke askeutgifter

Ryanair avviser søksmålet som de mener bygger på grunnløse påstander.

– Det er åpenbart at et søksmål ikke vil føre fram, sier selskapets pressetalsmann Robin Kiely til NTB.

Alkohol-varsel

Italienske Cocca begynte å jobbe for Ryanair 6. april i fjor med Rygge flyplass i Østfold som base.

Ti måneder senere ble hun oppsagt. Ifølge stevningen skjedde det etter en episode der hun varslet om at det luktet alkohol av kabinsjefen, og hvor denne svarte med å levere en rapport der hun hevdet at Cocca ikke klarte å bruke høyttaleranlegget i flyet.

– Les også: Ryanair med kjempeordre

NTB møter Cocca og hennes tidligere Ryanair-kollega Zuzanna hos Parat. De to beskriver et fryktregime, der hyppige rapporteringer inngår.

– Ansatte har ingen rettigheter. Mange starter i jobben med gjeld til selskapet etter å ha gått på obligatorisk kurs. Jeg forteller min historie og jeg går til retten mot selskapet fordi jeg mener at Norge ikke kan tillate at folk jobber under slike forhold, sier Cocca til NTB.

Salg før sikkerhet

De to tidligere kollegene forteller om arbeidsdager preget av stress og press, både for å selge mest mulig under flyturen og for å unngå negative bemerkninger fra ledere.

– Maset om salg går ut over sikkerheten, sier Cocca.

Begge svarer ja på spørsmål om de har følt seg utrygge om bord.

Likevel har de fortsatt å jobbe for en lønn på 122 kroner per flytime og med kontrakter som er strippet for rettigheter. Hvorfor?

Svaret er en kombinasjon av et håp om noe bedre og en fastlåst situasjon.

– Det er uansett for lettvint å hevde at det er frivillig. De fleste som jobber i kabinen i Ryanair er rekruttert fra de landene i Europa som er hardest rammet av krisen. For mange handler det om å overleve. Du tar hva som helst i håp om å få noe bedre, sier Einan.

Norske regler

Parat leverte stevningen til Moss tingrett i slutten av forrige uke. Saken gjelder påstand om ulovlig innleie av arbeidskraft og usaklig oppsigelse.

– Det er ikke tvil om at de som jobber for Ryanair med base på Rygge skulle vært omfattet av norske lover og regler. De flyr ut og inn av Norge, de har sin fritid i Norge og de har fast bosted her. Da skulle de også betalt skatt til Norge og de skulle vært omfattet av norske trygdeordninger og sykerettigheter, sier Einan.

– Unnfallenhet

Parat har jevnlig tatt opp Ryanair-relaterte spørsmål med norske myndigheter siden 2010. Ifølge Einan har skuffende lite skjedd.

– Ryanair har fått en slags ambassadestatus der ute på Rygge. Det føres ikke arbeidstilsyn, det kreves ikke inn skatt. De får holde på med slavekontrakter uten at noen bryr seg. Det er grov unnfallenhet fra norske myndigheter side, sier Parat–nestlederen.

Forberedt på press

Mens Zuzanna reiser tilbake til Bratislava, går Cocca på norskkurs. Førstnevnte stiller som vitne til Coccas rettslige skritt mot Ryanair.

Begge er forberedt på at Ryanair kan komme til å svare med trusler om søksmål i forsøk på å presse dem til taushet. Selskapets pålegg om absolutt taushetsplikt er kombinert med klar beskjed om mulig erstatningssøksmål.

– Du må gjerne kalle meg modig, men jeg er sikker på at jeg vil få bred støtte når historien blir kjent. Dessuten har jeg Parat i ryggen. Jeg føler meg trygg, sier Alessandra Cocca.

Frivillig i Ryanair

Ryanair-talsmann Kiely påpeker at det er frivillig å jobbe i selskapet.

– Ingen av Ryanairs 8.500 ansatte tvinges til å jobbe her, og alle har mulighet til å forlate selskapet hvis de ikke er fornøyd, sier han.

Han sier videre at alt Ryanair-personell betaler skatt til Irland fordi de arbeider på irsk territorium og at de får sin lønn inn på irsk konto. Av samme grunn gjelder «åpenbart ikke» heller arbeidsmiljøloven, mener han.

– Dette er en del av prinsippet om fri bevegelse av arbeidskraft som Norge er forpliktet til å følge, sier Kiely – under henvisning både til EU/EØS–rett og skatteavtalen mellom Norge og Irland. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse