JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi er ikke passive

Jens Stoltenberg benekter at han og regjeringen i over to år har forholdt seg passive til problemene med arbeidsforholdene i Ryanair.

Statsministeren ble konfrontert med at fagforeningen Parat siden 2010 har forsøkt å få rettet myndighetenes oppmerksomhet mot lønns- og arbeidsvilkårene i Ryanair.

– Det har ikke skjedd, fastslo stortingsrepresentant Hans Olav Syversen (KrF) under spørretimen i Stortinget onsdag.

– Les også: Departementet gransker Ryanair

Stoltenberg forsikret om at regjeringen tar problemstillingene «på største alvor», og viste til at regjeringen har igangsatt utredning av lov- og regelverket knyttet til arbeidsvilkår i luftfarten.

– Denne regjeringen er opptatt av å iverksette tiltak mot sosial dumping, men innenfor luftfarten er det ekstra komplisert når det gjelder tilhørighet til landet og reglene om fri bevegelse av arbeidskraft, svarte Stoltenberg.

Også representanter fra Fremskrittspartiet og Høyre var kritisk til regjeringens oppfølging av situasjonen knyttet til det som er blitt beskrevet som slavekontrakter i Ryanair.

– Les også: Storebrand boikotter Ryanair

Statsminister Jens Stoltenberg sa også at han har aldri fløyet med Ryanair og kommer heller ikke til å gjøre det.

Han fikk imidlertid fikk store problemer med å begrunne hvorfor han velger å ikke fly med det utskjelte flyselskapet da han møtte pressen etter spørretimen i Stortinget onsdag. Utover et «det passer nok ikke for meg», avslo han å begrunne holdningen sin ytterligere.

– Les også: Tilsyn med Ryanair

Spørsmålet ble satt på spissen da Dagens Næringsliv påpekte at LO og andre fagforeninger boikotter Ryanair på grunn av de elendige arbeidsforholdene selskapets ansatte har.

– Det er et utslag av hvor alvorlig LO synes forholdene er i Ryanair, sa Stoltenberg, som innledet pressemøtet med å si at det som er kommet fram i mediene de siste dagene «etter alt å dømme er eksempler på sosial dumping».

Fagforeningene betrakter Ryanairs avtaler med de ansatte som regelrette slavekontrakter.

Kabinansatte tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær, også sykdom, og kan pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

Ryanair blir dessuten beskyldt for å ha unndratt seg skatteplikt i Norge.

Avviser passivitet

Helt siden 2010 har fagforeningen Parat jobbet med saken og forsøkt å få forskjellige norske myndighetsorganer engasjert i problematikken. Med lite hell.

– Selv ikke et brev til statsministeren er besvart, forteller nestleder Vegard Einan. Det er bare blitt videresendt til Samferdselsdepartementet. Unnfallenhet og passivitet, mener Einan.

Dette benektet Stoltenberg onsdag, da stortingsrepresentant Hans Olav Syversen (KrF) tok saken opp i spørretimen.

– Men luftfarten er komplisert. Hvilke lover som gjelder, avhenger av tilhørighet til landet og EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelighet av arbeidskraft, svarte han.

Statsministeren framholdt at det har vært flere møter mellom Parat og departementet i sakens anledning, og sier han skal forsikre seg om at det blir flere møter for å følge opp «veldig alvorlige påstander». Til NTB sier han at «dersom det norske regelverket ikke er godt nok, så skal det gjøres bedre».

– Det er likevel ikke vi politikere som skal tolke regelverket. Hvis norske lover er brutt, er det spørsmål som domstolene, Luftfartstilsynet og skattemyndighetene må ta stilling til, sier Stoltenberg.

Neste dørs taktikk

Parat har beskrevet myndighetenes håndtering av saken på en måte som best oppsummeres med «neste dørs taktikk». Henvendelser er blitt besvart med at saken er andre myndighetsorganers ansvarsområde, ifølge Einan.

Hans Olav Syversen mener statsministeren selv bidrar til en nær sagt systematisk ansvarsfraskrivelse.

– Dør-til-dør-politikken ble illustrert veldig klart med statsministerens svar til Parat, og det var å sende brevet videre til Samferdselsdepartementet. Han skyver ansvaret fra seg og tar ikke noe helhetlig ansvar, sier han til NTB.

Fremskrittspartiets Harald T. Nesvik, som fulgte opp Syversens spørsmål i spørretimen, medgir at fagdepartementene i utgangspunktet er de rette adressatene, ikke statsministeren. Men Stoltenberg har ansvaret for regjeringens politikk, og ikke minst jobben med å samordne departementenes arbeid, påpeker han.

– Det viktigste etter mitt syn er at regjeringen nå kommer med forslag til et regelverk som gir alle flyselskaper like konkurransevilkår. Noe er på gang, men dette arbeidet kunne gått mye raskere, sier han. (NTB-ANB)

Annonse
Annonse