JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Svak satsing på tømmerbil

Norges Skogeierforbund hugger løs på regjeringens forslag til lengre tømmertransporter.

anders.sandbu@anb.no

– Forslaget er bare halvveis godt, og kommer for sent. Allerede høsten 2010 hadde vi et møte med daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) om behovet for nye bestemmelser for tømmertransporten. Dette har tatt tid, konstaterer daglig leder Gudbrand Kvaal i Norges Skogeierforbund overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) vil nå tillate lengre og tyngre tømmertransporter på norske veier. Departementet har bedt Vegdirektoratet fastsette og iverksette endringer i regelverket, slik at tømmervogntogene får økt lengde til 24 meter og økt tilhengervekt til 32 tonn.

Hensikten med forslaget er å styrke konkurransekraften for en hardt presset norsk skogindustri. Kostnadsnivået er en hovedutfordring: Kvaal viser til at transport i dag utgjør 15-20 prosent av industriens totale kostnader, og at tømmer er noe som transporteres i nær sagt samtlige norske kommuner.

– Les også: 24 m blir tillatt

I et slikt perspektiv, blir regjeringens foreslåtte tømmerbilsatsing for defensiv, mener lederen i Norges Skogeierforbund.

– Vi ønsker at vekten på hele bilen med lass økes fra 56 tonn til 60 tonn. Det løser ikke mye om vi får økt tilhengervekt uten at den totale vekten økes, påpeker Kvaal.

Han ber regjeringen se til Sverige. Der er både høyden, lengden og vekten en annen. For eksempel har man eksperimentert med en tilhengervekt på 74 tonn. Får vi på plass lignende bestemmelser her hjemme, vil innsparingene bli betydelige. Totalt vil 60 tonn totalvekt redusere antall transporter i skognæringa med rundt 50.000 lass per år. Dette utgjør kanskje 200 transporter daglig, viser forbundets beregninger.

Regjeringens forslag vil kun gjelde for veistrekninger som er beregnet å kunne tåle vogntog med en lengde på 24 meter og tilhengervekt på 32 tonn. Derfor har departementet bedt Vegdirektoratet om å utarbeide en liste over riksveier som tåler denne type belastning. Fylkeskommunene skal lage sine egne lister for fylkesveiene.

– Les også: Åpen for lengre tømmerbiler

Fredag fremlegges ny Nasjonal transportplan (NTP). Kvaal har ikke spesielt høye forventninger til satsingen på godstransport.

– Den offentlige diskusjonen går i stor grad på persontransport, men vi må ikke glemme godstransporten. Imidlertid frykter jeg at den ikke vil få den oppmerksomheten den fortjener i ny NTP, sier han.

Samme dag vil det også bli avholdt en konferanse i Hurum, om hvor fremtidens muligheter ligger for skognæringen i Norge. Bakteppet er Södras beslutning om å nedlegge cellulosefabrikken på Tofte. Da vil hele 6.000 arbeidsplasser i skognæringa rammes. Fabrikken tar imot så mye som en tredel av alt som går til treforedlingsindustrien.(ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse