- Denne planen tar klima på alvor
Tallene svulmet da samferdselsminister Marit Arnstad la fram Nasjonal Transportplan. Det skal satses mer på vei, tog og bymiljø enn noen gang før de neste ti åra.
ola.tommeras@fagforbundet.no
I innspillene til Nasjonal Transportplan satt Fagforbundet og LO først og fremst fokus på klimavennlige utbygginger og omlegginger. Da planen ble lagt fram til lunsj fredag var AU-medlem og SST-leder Stein Guldbrandsen svært fornøyd.
Satser grønt
- Regjeringen viser at de tar klima på alvor. De prøver virkelig, sier Stein Guldbrandsen.
Han legger til at hvis det skal oppnås fortgang med å få kollektivtrafikken over på biodrivstoff, så må fylker beholde tjenesten i egenregi.
- Bare slik kan det offentlige selv ha kontroll på at utviklingen går i klima- og miljøvennlig retning. Dessuten så er det mer rasjonelt å bruke penger direkte på folks kollektivtilbud, enn å bruke hundrevis av millioner kroner på bestillerselskaper, sier han.
Fagforbundet kommer til å be regjeringa legge særskilt til rette for fylker som vil drifte kollektivtransporten i egen regi.
– Les også: LO: Et løft for historiebøkene
Et gigantløft
Det skal totalt brukes 508 milliarder kroner på veier, tog, havner, farleder, kollektivtrafikk, sykkelveier og bymiljøpakker i tiårsplanen. Regjeringen har økt rammene med 150 milliarder kroner, som kommer i tillegg til økningen på 100 milliarder fra 2009.
Samferdselsminister Marit Arnstad beskrev størrelsen på gigantløftet med at det tilsvarer 100 operabygninger.
- Da vi økte satsingen i 2006, fikk vi føre det var urealistisk, også da vi økte med 100 milliarder i 2009. Begge gangene er løftene innfridd. Det skal vi gjøre denne gangen også, sa statsminister Jens Stoltenberg.
Sikrere veier
Jens Stoltenberg og Marit Arnstad framholdt at satsingen siden 2006 har gitt tydelige resultater på sikkerhet. De viste til at i 2005 ble 247 mennesker drept i trafikken i Norge, mens tallet sank til 147 i fjor.
- Vi er kanskje det landet med verdens sikreste veier. Vi har i dag et lavere antall trafikkdøde i forhold til innbyggere enn noen andre land. Det er et uttrykk for at vi går i riktig retning, poengterte Stoltenberg.
Renere byer
Ambisjonen om at all vekst i persontransport i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange blir videreført. Målet er at det ikke skal bli en eneste bil mer i bytrafikken.
Blant virkemidlene er å doble bevilgningene til gang- og sykkelveier, til 8,2 milliarder kroner. Målet er å få andelen som sykler opp fra fire til åtte prosent.
- Helhetlige bymiljøavtaler vil gi oss byer med bedre miljø, økt framkommelighet og ikke minst økt trivsel, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.
Det er satt av 26,1 milliarder kroner til bymiljøavtaler. 9,2 milliarder går til belønningsordningen for byer som innfører begrensninger på personbiltrafikken og styrker kollektivtrafikken. 16,9 milliarder er satt av til statlige bidrag til bymiljøavtaler.
For verdiskaping og velferd
Samferdselsminister Marit Arnstad la vekt på at det trengs satsing på vei for å opprettholde velferd, verdiskaping og næringsutvikling i hele landet. Det er satt av 311 milliarder til veier: 177 milliarder på riksveinettet, 105 milliarder til drift og vedlikehold av riksveier, 155 millioner til Vegtilsynet på Voss, 9,3 milliarder til diverse andre formål og 4,7 milliarder skal brukes til riksvegfergetjenester.
4,6 milliarder kroner er bundet opp til OPS-vederlag for allerede fullførte prosjekter, det vil si prosjekter der det tidligere er inngått samarbeid om utbygging med private utbyggere. Disse avtalene har en varighet på mellom 20 og 40 år.
På sporet igjen
Selv om beløpet som settes av til toginvesteringer er bare halvparten av satsingen på vei, så er det formidabelt i forhold til tidligere rammer. Det settes av 168 milliarder kroner til tog. Dette utgjør en årlig gjennomsnittlig øke på 49 prosent sammenliknet med budsjettet for 2013.
InterCity –strekningene er tilbake på sporet med høyhastighet, etter rapporter om dårlig samfunnsøkonomi.
- Dette er helt nødvendig for å sikre framkommelighet i byområdene i framtida, ikke minst på Østlandet, sier Marit Arnstad.
– Les også: Jernbaneforbundet: For få år siden ville ingen drømt om dette
Målet er at innen utgangen av 2024 skal det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad. For byene Skien, Lillehammer og Halden planlegges ferdigstillelse innen 2030. Det vil da være en reisetid på mellom 35 og 50 minutter mellom Oslo og disse byene.
Ved utgangen av perioden skal arbeidet med å bygge Ringeriksbanen påbegynnes. I tillegg skal det investeres i Ofotbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal moderniseres og elektrifiseres.
Dobbeltsporet mellom Bergen og Arna skal endelig bli virkelighet, til en anslått pris på 3,2 milliarder kroner.
Det er videre satt av drøyt 8,3 milliarder kroner til godstransport på jernbane.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard