JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ønsker ingen innblanding

Flyselskapene og deres ansatte er svært misfornøyde med at regjeringen holder dem utenfor i arbeidet med morgendagens lovverk for luftfarten.

– Den siste tidens hendelser viser at regjeringen ikke har peiling på hva som foregår i luftfarten. Da er det svært uheldig at dette arbeidet skal gjøres av et lukket myndighetsorgan, sier nestleder Vegar Einan i Parat til NTB.

Tilliten til regjeringen er nå så tynnslitt at fagforeningen Parat tviler på at regjeringen klarer å utforme et lovverk som best er tilpasset luftfarten og norske forhold, uten hjelp. Både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene mener det er avgjørende at de får være med hele veien i den første etappen mot et mulig nytt lov- og regelverk som skal være tilpasset den mye tøffere konkurransen fra utenlandske lavprisselskaper.

– Les også: Skal drøfte Ryanair

Det var dette lovarbeidet statsminister Jens Stoltenberg (Ap) skrøt av da han forsøkte å parere kritikken for grov unnfallenhet som ble rettet mot ham og regjeringen i forbindelse med saken til to tidligere Ryanair-ansatte. Stoltenberg lovet å tette eventuelle hull i det norske lovverket for å kunne ivareta ansatte i luftfarten bedre.

I Ryanair-saken har Parat avdekket det organisasjonen mener er slavelignende lønns- og arbeidsvilkår i det irske selskapet. Ryanair-boss Michael O'Leary avviser på sin side påstandene.

Lovet utredning

I NHO Luftfart stilles det nå spørsmål om det egentlig er satt i gang noen reell utredning. Tvert imot virker det «som om departementene fortsatt er i tenkeboksen», ifølge leder Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

– Vi ønsket en bredt sammensatt gruppe som skulle gjennomgå problemstillingene norsk luftfart står overfor. Når det viser seg at arbeidet skal skje inne på departementskontorene, er vi redd perspektivet blir vel innsnevret, sier Lothe.

– Les også: Angrer på flytur

Det var arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) og samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) som kunngjorde at det såkalte handlingsrommet innenfor gjeldende lovverk skulle utredes. Bakteppet var påstander fra Norwegian om skjeve konkurransevilkår for utenlandsflyging og selskapets ønske om endringer i utlendingsforskriften for å kunne ansette utlendinger på utenlandske vilkår.

– Plutselig kom to statsråder på banen. Vi tenkte at de endelig hadde tatt innspillet vi kom med for et år siden om å sikre like konkurransevilkår i luftfarten. Men siden den gangen har det vært helt stille, sier Lothe.

«Ikke formell utredning»

Statssekretær Geir Pollestad (Sp) er atskillig mer forsiktig i sine uttalelser enn Stoltenberg, Huitfeldt og Arnstad. Han skriver i en SMS til NTB at det ikke er snakk om noe formelt utredningsarbeid, «men et internt utredningsarbeid». I alle tilfelle er det ikke en Ryanair-utredning. Hensikten er «å se konkurransevilkår, rutetilbud og arbeidsvilkår i en større sammenheng».

Etter det NTB forstår, ønsker departementene å være «i nær dialog» med organisasjonene. De vil bli invitert til å komme med innspill underveis, ifølge Pollestad. Det er ikke bra nok, verken for NHO Luftfart eller Parat.

– Vi har kommet med en rekke innspill siden vi begynte å jobbe med Ryanair-saken i 2010, men de er ikke en gang besvart. Med mindre vi ikke får være med hele veien og forklare hva vi mener, kan vi ikke føle oss trygge på at innspillene vår blir forstått riktig, sier Einan. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse