JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Opprørt over A-pressen

A-pressen vil sentralisere annonseproduksjonen i to sentra, ett i Lillestrøm og ett i Harstad. Fellesforbundet er opprørt.

einar.fjellvik@lomedia.no

Ifølge Fellesforbundets nettsted ble de ansatte varslet om omleggingen 28. august. Forbundssekretær Knut Øygard minner om at Edda Media (tidl. Orkla Media) gjennomførte en tilsvarende sentralisering av annonseproduksjonen i 2006. Den gangen karakteriserte Fellesforbundet tiltaket som «et angrep på vår yrkesgruppe og et forsøk på fagforeningsknusing».

– Her legger A-pressen ledelse opp til et tilsvarende løp, med den vesentlige forskjellen at A-pressens ledelse har avvist krav om drøftinger om realiteten i planene, sier Øygard til Fellesforbundets nettsted.

Frykter tap av arbeidsplasser

Forbundssekretæren frykter at omleggingen – hvis den blir gjennomført – vil rasere mange arbeidsplasser. Nøyaktig hvor mange grafikere som i dag jobber med annonseproduksjon i de omkring 30 A-presseavisene finnes det ingen oversikt over, men Fellesforbundet har 290 medlemmer i de berørte avisene.

Dramatisk annonsesvikt

Planene om outsourcing og sentralisering av annonseproduksjonen ble presentert for de ansatte samme dag som A-pressen la fram halvårsresultatet for første halvår i år . Det viste en nedgang i annonseinntektene på 265 millioner kroner (11 %) sammenliknet med første halvår i fjor. Samlet fikk A-pressen et brutto driftsresultat på 148 millioner kroner i første halvår, 138 millioner kroner bak fjoråret.

Annonse
Annonse