JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil satse på private

To av tre folkevalgte ønsker økt bruk av offentlig-privat samarbeid for å fremskynde samferdselsprosjekt.

helge.birkelund@anb.no

Det er folkevalgte fra de borgerlige partiene som skaper flertallet for OPS, som går ut på at private selskap får totalansvar for en vei- eller togstrekning i 20 til 30 år, mens staten betaler en årlig sum tilbake i form av leie.

Undersøkelsen, som er utført av NorgesBarometeret for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB), viser at hele 98 prosent av Høyres egne folkevalgte sier ja til økt bruk av OPS.

– Les også: Høyre vil gi mer til fylkesveiene

Høyre vil løfte ut 17 vei- og jernbaneprosjekter som skal organiseres som OPS i sin alternative transportplan, som de la fram onsdag.

Mange hevder at OPS gir dyrere veier og er en form for veibygging på krita, men Høyre-leder Erna Solberg er av en annen oppfatning.

– Prosjektene skaper utvikling og vekstkraft, og vil ha stor samfunnsøkonomisk betydning. OPS er en god mix og en god løsning som kan brukes sammen med handlingsregelen og som gir mye raskere veibygging, mener hun.

I sin alternative transportplan har Høyre plusset på 35 milliarder kroner på regjeringens 508 milliarder til investeringer i infrastruktur i kommende 10-årsperiode. 20 milliarder går til vei, og 15 milliarder til jernbane og kollektivtransport.

Politisk splittelse

79 prosent av SVs folkevalgte står på den andre siden, mens bare 38 prosent av Aps folkevalgte er for økt bruk av OPS.

Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson, Torgeir Micaelsen, kaller OPS å kjøpe vei på avbetaling.

– Det er alltid fristende å kjøpe ting på krita, det har vi vel alle gjort. Men vi vet også at det blir dyrere fordi det skal tilbakebetales med renter. Vi slipper ikke unna regninga om vi finansierer ting på OPS, sier Micaelsen til ANB.

– Vi er allerede inne i prosjekter som er avsluttet for opptil åtte år siden, som vi fremdelses betaler store summer for, advarer Ap-politikeren.

Sveriges finansminister Anders Borg (fra Høyres søsterparti) advarer også sterkt mot ordningen, og i Storbritannia skyr man det som pesten, ifølge Michaelsen.

Han vil heller øke rammene.

– Det er en mye bedre samferdselspolitikk enn å låne penger, mener Micaelsen, som får støtte fra uventet hold.

Frp og Ap enige

– OPS er en elendig måte å finansiere veiutbygging på så lenge det finansieres med dyre lån og/eller bompenger, mener Bård Hoksrud (Frp), som legger til at Høyres løsning for raskere veiutbygging er bortkastede penger.

Han er derimot på kollisjonskurs med sine egne, lokale folkevalgte. Ni av ti Frp-ere i kommunestyrene sier nemlig ja til økt bruk OPS. (ANB)

Offentlig/privat samarbeid (OPS) innbærer at et privat selskap har totalansvar for en veistrekning i 20-30 år

Selskapets oppgave er å sørge for at veien er åpen og holder den standarden som er avtalt i kontrakten med Statens vegvesen

Stortinget vedtok i 2001 å sette i gang OPS-modellen på E39 fra Klett til Bårdshaug i Sør-Trøndelag, E39 fra Lyngdal til Flekkefjord i Vest-Agder og på E18 fra Grimstad til Kristiansand i begge Agder-fylkene (ANB)

Annonse
Annonse

Offentlig/privat samarbeid (OPS) innbærer at et privat selskap har totalansvar for en veistrekning i 20-30 år

Selskapets oppgave er å sørge for at veien er åpen og holder den standarden som er avtalt i kontrakten med Statens vegvesen

Stortinget vedtok i 2001 å sette i gang OPS-modellen på E39 fra Klett til Bårdshaug i Sør-Trøndelag, E39 fra Lyngdal til Flekkefjord i Vest-Agder og på E18 fra Grimstad til Kristiansand i begge Agder-fylkene (ANB)