Nye angrep på havnearbeiderne
Arbeidsgiverne i havne-Norge går til frontalangrep på havnearbeiderne i Norge. Det samme skjer i resten av verden.
vegard.holm@lomedia.no
I et leserinnlegg i Aftenposten hevder norske havnedirektører at et av de største hindrene for å øke den miljøvennlige transporten på sjøen er tariffavtalen til laste- og lossearbeiderne. Denne «foreldede» tariffavtalen skaper problemer kysten rundt, heter det i innlegget.
Transportarbeiderforbundet har reagert kraftig på angrepet.
Sjefene i havne-Norge bringer til torgs to eksempler som viser hvor avleggs de mener tariffavtalen er:
«Verdens dyreste lunsj» kaller underskriverne det når de som losser eller laster et skip på Oslo havn tar seg matpause. Da stopper nemlig også all annen virksomhet opp på skipet.
Om dette er «verdens dyreste lunsj» kan nok diskuteres. Det samme skjer jo i en fabrikk – maskinene står stille i lunsjpausen, det er også slik når sjåførene må stanse opp og ta sin lovpålagte pause. Det blir ikke rare produktiviteten av det. Matpause er noe herk og lite fleksibelt.
Det andre eksemplet som brukes er fra Risavika Terminal utenfor Stavanger der NTF kjemper for å få på plass en tariffavtale. Det hevdes at tariffavtalen vil øke utgiftene til lossing og lasting med 30 prosent.
Sjølsagt vil det alltid være mulig å få tak i billigere arbeidskraft. Å måtte bruke registrerte havnearbeiderne, slik det er formulert i ILO-konvensjon 137, er sikkert dyrere enn å bruke hvem som helst andre.
Det er ikke ofte angrep på arbeidsfolk blir formulert og offentliggjort slik denne hopen av direktører gjør. Dette er imidlertid ikke et enkeltstående angrep. Det er et i en lang rekke forsøk på å undergrave havnearbeidernes tariffavtale, og til slutt få utradert fagarbeiderne på norske havner. Sjefene i havne-Norge, med arbeidsgiverforeningen NHO Logistikk og Transport i spissen, har lenge hatt mål om dette. De ønsker seg et regime der havnearbeiderne skal stå med lua i handa.
Havnearbeiderne og Transportarbeiderforbundet kjemper en forsvarskamp på flere fronter. Nylig aksjonerte havnearbeiderne i Drammen mot at ikke-registrerte havnearbeidere skulle gjøre deres arbeid. Havnearbeiderne vant fram.
Arbeidsgiverne led også et sviende nederlag i Arbeidsretten tidligere i april, og ga Transportarbeiderforbundet rett til å gå til boikott hvis ikke Risavika Terminal innfrir krav om tariffavtale. LO-advokat Christopher Hansteen sa i en kommentar at økt bruk av sympatiaksjoner er en sannsynlig konsekvens av denne Arbeidsrettsdommen. Det kan havnearbeiderne i Norge ha behov for.
Enhver tariffavtale er alltid dyrere enn bedriftsledere og eiere kan tenke seg. Slik er det også i havnene. I tillegg til bestemmelser om lønn, arbeidstid og andre vilkår, har denne tariffavtalen en bestemmelse om at losse- og lastearbeidere har fortrinnsrett til arbeidet i norske havner. Havnearbeiderne har derfor en større kontroll med arbeidsplassen sin enn sjefene deres setter pris på. Eller mer korrekt: Sjefene vil ha bort de registrerte havnearbeidernes fortrinnsrett, og ha full styringsrett. «Måten avtalen praktiseres på, skaper problemer kysten rundt», hevder underskriverne av leserinnlegget.
Havnearbeidernes kamp er internasjonal. I Europa har arbeidsgivere og EU tre ganger gjort alvorlige forsøk på å konkurranseutsette havnene. Like mange ganger er forsøkene på privatisering slått tilbake av en samlet fagbevegelse i Europa. Men det er ingenting som tyder på at EU har lagt privatiseringsframstøtet til side for godt.
Over hele verden kommer det rapporter om det samme: Havner skal konkurranseutsettes og privatiseres. Arbeidsvilkår og lønninger skal forringes. Overalt tar havnearbeiderne opp kampen. To eksempler på dette er havnearbeiderne i Hong Kong som er i konflikt, og i Vancouver i delstaten Washington, USA der arbeidsgiverne har gått til lockout.
Havnearbeiderne kjenner sin historie, og har helt siden de dannet International Transport Worker Federation (ITF) i 1897 visst at solidaritet og støtte over landegrensene er det som kan slå tilbake angrep av alle slag. Også slike som direktørflokken i havne-Norge nå annonserer.
En urett mot én, er en urett mot alle, er et slagord havnearbeiderne over hele verden vil etterleve. Kampen her hjemme må norske havnearbeidere ta sjøl. Men solidariteten vil komme fra overalt.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo