JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norwegian får kritikk

YS-forbundet Parat mener at Norwegian forsøker å omgå norske regler ved å etablere et utgangspunkt for sine langdistanseruter i Irland.

– Norske regler må være like for alle norske selskaper. Det er ikke greit åpenlyst å omgå norske bestemmelser slik som Norwegian forsøker i dette tilfellet, sier Parat-nestleder Vegard Einan til NTB.

Parat er landets største fagforening for flygende personale, og organiserer flertallet av både piloter og kabinpersonale i Norwegian.

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik er lite fornøyd med kritikken.

– Nå må Parat gi seg. Vi får inntrykk av at deres motiv er å ødelegge for norsk luftfart, sier hun til Dagens Næringsliv.

– Les også: Selger seg ut av Norwegian

Det er DN som torsdag skriver at Norwegian vil flagge ut til konkurrenten Ryanairs hjemland Irland for å benytte personell med asiatisk lønns- og arbeidsvilkår.

Personellet skal etter planen brukes på flygninger til og fra New York, Florida og Bangkok. Norwegian kan dermed redusere lønnsutgiftene og oppnå bedre lønnsomhet på langdistansesatsingen.

Norske lønninger gjør det håpløst å konkurrere mot asiatiske flyselskaper, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

– Les også: – Huet i sanden betyr konkurs

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) og samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) slo i januar i år fast at utlendingsforskriften setter en stopper for Norwegians opprinnelige planer om å fly med asiatisk besetning på norskregistrerte fly i langdistansetrafikk – i første omgang mellom Norge og Bangkok og Norge og New York.

Selskapet har derfor – i første omgang – søkt Luftfartstilsynet om tillatelse til å registrere et innleid fly i Irland – noe som krever en dispensasjon all den tid Norwegian har norsk flylisens.

– Les også: Flagger kanskje ut

I et nytt brev til Luftfartstilsynet torsdag spør Parat om Norwegian kan regne med å få dispensasjon ut over et halvt år – enten selskapet står som eier eller innleier av flyet.

I brevet heter det videre at «Parat har blitt gjort kjent med at Norwegian en tid etter avslaget på endring av utlendingsloven likevel igangsatte rekruttering av kabinpersonale og piloter i Asia».

Einan avviser at de er ute etter å ødelegge for norsk luftfart.

– Men vi er opptatt av like konkurransevilkår i Norge og i Europa, sier han.

Særnorsk

Skånvik sier at det ikke er tatt noen endelig beslutning om Irland, men legger til at det er denne muligheten Norwegian er i dialog med Luftfartstilsynet om.

– Årsaken til dette bør jo være godt kjent, vi retter oss selvsagt etter norske myndigheters krav om at fly med utenlandsk besetning skal være utenlandsregistrert, slik den norske utlendingsforskriften er formulert. Norwegian har selv ikke hatt noe ønske om utenlandsregistrering, men dette er den gamle særnorske bestemmelsen som den nåværende regjeringen har valgt å holde på, sier hun. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse