JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil rydde opp i taximarkedet

Taximarkedet preges av manglende konkurranse, for lav kvalitet og uoversiktlig prisstruktur.

Det mener Forbrukerrådet, som oppfordrer samferdselsministeren til å gjøre noe med bransjen.

– Markedet er opplagt modent for en revisjon. Dagens organisering er utdatert og har opplagte utfordringer når det gjelder kvalitet og mulighet for kundene til å velge ut fra pris, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

– Les også: Flere bør kjøre sammen

Forbrukerrådet har gjennomført en utredning av taximarkedet, der en rekke sentrale aktører på myndighetssiden og bransjen har kommet med innspill. Flesland oppfordrer samferdselsministeren til å gjennomføre en grundigere utredning av drosjemarkedet.

– Nå har vi vist at taximarkedet ikke fungerer. Nå ber vi samferdselsminister Marit Arnstad gjøre noe med det, sier Forbrukerrådets direktør.

Utredningen viser at taximarkedet er komplisert, og har en rekke særegenheter sammenlignet med andre markeder.

– Det er et paradoks at økt tilbud ofte resulterer i økte priser. Flere taxier betyr færre turer på hver sjåfør, som igjen må ta bedre betalt for å opprettholde inntjeningen. Dette viser både erfaringer fra Norge og våre naboland, sier Flesland.

– Les også: Taxiselskap legger vekk klager

Det er også bred enighet om at dagens prisstruktur er for komplisert.

– Det er svært vanskelig for kundene å orientere seg om pris. Vi trenger enklere prisstruktur og sammenligningsverktøy, sier forbrukerdirektøren.

Forbrukerrådet mener også at det må bli enklere for sentralene og myndighetene å straffe brudd på regelverket.

– Dagens ordning hvor man får livslange løyver, gjør det unødvendig vanskelig å fjerne personer som opplagt ikke burde drive med taxi, mener Flesland. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse