Fremgang for merkevarer
Orklas driftsresultat endte på 596 millioner kroner i første kvartal 2013, mot 676 millioner kroner i samme periode i 2012.
Konsernsjef Åge Korsvold sier det er behov for å styrke konkurranseevnen i selskapet.
Driftsresultatet for Orklas merkevarevirksomhet økte med 8 prosent i første kvartal, til 579 mill. kroner. Driftsresultatet fra det oppkjøpte selskapet Jordan representerte om lag halvparten av fremgangen.
For videreført virksomhet var Orklas driftsinntekter 7.219 millioner kroner, mot 7.069 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Merkevarevirksomheten hadde underliggende driftsinntekter på nivå med første kvartal 2012.
– Selv om jeg er tilfreds med resultatutviklingen i flere av våre selskaper, er det behov for å styrke vår konkurranseevne. Det er nødvendig å skape større og mer slagkraftige enheter. Vi slår nå sammen våre selskaper innenfor sjokolade, snacks og kjeks, og danner ett ledende selskap per land i Norden. Nå når konkurransemyndighetene har godkjent kjøpet av Rieber & Søn, etablerer vi tilsvarende ett matselskap i hvert nordisk land, sier konsernsjef Åge Korsvold. (ANB-NTB)
Nøkkeltall fra Orklas resultat for første kvartal 2013. (Tall fra første kvartal 2012 i parentes):
Driftsinntekter 7.219 millioner kroner (7.069 millioner kroner)
Driftsresultat: 596 millioner kroner (676 millioner kroner)
Resultat før skatt 900 millioner kroner (1.154 millioner kroner)
Flere saker
Driftsinntekter 7.219 millioner kroner (7.069 millioner kroner)
Driftsresultat: 596 millioner kroner (676 millioner kroner)
Resultat før skatt 900 millioner kroner (1.154 millioner kroner)