JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneansatte krever strakstiltak for gods

Lokomotivmannsforbundet etterlyser tiltak for å styrke godstransporten på jernbanen.

morten.hansen@lomedia.no

– Alle snakker om å få gods fra vei til bane. De siste fire årene har det motsatte skjedd. Gods går fra bane til vei, fastslår Rolf Jørgensen.

Lederen i Norsk Lokomotivmannsforbund krever handling fra regjeringen, og sammenlikner situasjonen med kua som sulter i hjel mens gresset gror.

– Vi trenger en rekke strakstiltak for å gjøre infrastrukturen pålitelig, som rassikring og stikkrenner, slik at jernbanen ikke blir stengt i flere dager på grunn av en regnbyge. Gods er ikke som persontrafikken, som kan sendes med buss på den delen av strekningen som er stengt, konstaterer Jørgensen.

Etterlyser tiltak

Han etterlyser også investeringer som må på plass for å gjøre jernbanen attraktiv for godstrafikken. Investeringer som må på plass raskt.

– Vi trenger lengre krysningsspor, kapasiteten på godsterminalene bedres, ombygninger på Alnabru i Oslo og Brattøra i Trondheim, og fjerne planoverganger på stasjoner slik at togene kommer inn, sier Jørgensen.

Han trekker også fram Raumabanen, som trenger flere tiltak for å sikre godstrafikken

– Vi må se på en offentlig støtteordning i forhold til miljøvennlighet, som også gjøres i EU. Den mangler elektrifisering og krysningsspor, og er relativ kostbar i forhold til andre baner. Nå står godstrafikken i fare for å bli lagt ned der. Resultatet er ytterlig belastning på veinettet i Møre og Romsdal, sier Jørgensen.

Annonse
Annonse