JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pasienter rammes hardt

Pasienter som skal til og fra sykehusene i de tre nordligste fylkene rammes hardt av streiken i Widerøe.

Kommunikasjonsrådgiver Kenneth Lauritsen i Helse Nord sier til NTB at det allerede er problematisk med pasienttransporten, men at akuttberedskapen er opprettholdt på et normalt nivå. Det arbeides med å finne alternativ transport til pasienter som i utgangspunktet skulle reist med fly til behandlingsstedet.

Daglig reiser i gjennomsnitt 130 pasienter med Widerøe.

Ved Helse Nord er man bekymret hvis streiken blir langvarig, og de største og mer alvorlige konsekvensene kan vise seg allerede i neste uke.

- Så langt er det ikke fare for liv og helse. Luftambulansetjenesten går som normalt, sier han.

– Les også: Widerøe i norske hender

Streiken i Widerøe har satt alle fly på bakken, men det er fortsatt personell til stede på flyplassene. De hjelper til med endring og kansellering av billetter.

Med rundt 400 daglige avganger fra 47 flyplasser, rammes rundt 11.000 passasjerer når alle Widerøe-fly er satt på bakken fra onsdag morgen.

Meklingen i tariffoppgjøret mellom Widerøe og de kabinansatte førte ikke fram natt til onsdag, og 312 kabinansatte ble tatt ut i streik.

- Dersom noen likevel tar veien til flyplassen, vil de foreløpig bli møtt av personale som prøver å hjelpe til med ombookinger og kanselleringer, i tillegg til at de prøver å ta unna de telefonene som kommer inn, sier informasjonssjef Richard Kongsteien til NTB. Samtidig er det sendt ut permitteringsvarsel til de ansatte som ikke er i streik.

– Les også: Færre fløy med SAS

Ifølge forhandlingsleder i Parat, Lars Petter Larsen, har ikke de kabinansatte satt fram krav om kortere arbeidstid eller høyere lønn. De krever innflytelse over sin egen pensjonsordning. Kravet er å få medbestemmelse over pensjonsordningen på lik linje med pilotene i Widerøe.

- De kabinansatte i Widerøe er den eneste fagforeningen for flygende ansatte i hele SAS-konsernet, som ikke har forhandlingsrett på sin pensjonsordning. Vi vil også delta i forhandlingene om endringene i vår fremtidige pensjonsordning. Pensjon er også en del av våre arbeidsvilkår, sier Larsen.

– Les også: Kritisk til nytt eierskap

- Dette kravet koster ikke Widerøe en eneste krone, understreker han overfor NTB.

- Dette er helt uforståelig for oss. Jeg er sjokkert. Vi har tilbudt et oppgjør som sikrer de ansatte mot endringer i vilkårene i pensjonen fram til 2017, og det har de avvist, sier Kongsteien i Widerøe.

(ANB-NTB)

Widerøes Flyveselskap AS - eller Widerøe - ble startet i 1934 av Viggo Widerøe.

Selskapet har 1.300 ansatte og en årlig omsetning på 2,8 milliarder kroner.

Årlig reiser drøyt 2,5 millioner passasjerer med Widerøe, som trafikkerer over 40 flyplasser i Norge og seks flyplasser i utlandet.

40 prosent av selskapets ruter er på statlig anbud i kortbanenettet, mens kommersielle ruter utgjør resten.

Widerøe har vært eid av SAS siden 2002.

Fredag ble det kjent at SAS selger 80 prosent av selskapet for om lag 2 milliarder svenske kroner til en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune. SAS har til hensikt å avvikle hele eierskapet i 2016.

Annonse
Annonse

Widerøes Flyveselskap AS - eller Widerøe - ble startet i 1934 av Viggo Widerøe.

Selskapet har 1.300 ansatte og en årlig omsetning på 2,8 milliarder kroner.

Årlig reiser drøyt 2,5 millioner passasjerer med Widerøe, som trafikkerer over 40 flyplasser i Norge og seks flyplasser i utlandet.

40 prosent av selskapets ruter er på statlig anbud i kortbanenettet, mens kommersielle ruter utgjør resten.

Widerøe har vært eid av SAS siden 2002.

Fredag ble det kjent at SAS selger 80 prosent av selskapet for om lag 2 milliarder svenske kroner til en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune. SAS har til hensikt å avvikle hele eierskapet i 2016.