JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Hvor er lojaliteten?

Stortingsrepresentant Aksel Hagen (SV) lurer på om lojaliteten til Høyre er hos fellesskapet eller hos kommersielle venner.

helge.birkelund@anb.no

Bakgrunnen er Høyres kampanje for å bruke OPS (Offentlig privat samarbeid) i gjennomføringen av store veiprosjekter.

– OPS er trylleformularet som Høyre begjærlig griper til for å bygge og drifte raskere og bedre veier og jernbane, og etter hvert skoler, kloakkledninger, flyplasser og sykehus. Plagsomme realøkonomiske begrensninger som bare Fremskrittspartiet har turt å overse til nå, kan med ett også Høyre komme seg utenom. Det føles tydeligvis som en stor befrielse, sier Aksel Hagen retorisk til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Les også: Nei til offentlig-privat veibygging

– Staten må ikke bruke for mye penger, da fyker priser og kostnader i været, understreker vanligvis Høyre. Men hvis private selskaper bruker pengene går det greit, konstaterer SV-representanten.

Men han er ikke helt enig.

– Høyre prøver å gi uttrykk for at de private er mer effektive til å bygge enn det offentlige. Høyre tror tydeligvis også at private penger og privat aktivitet har svakere temperatureffekt på samfunnsøkonomien enn statlige penger. Mens privatpersoner bør spare for deretter å bruke av sparepengene når det er nødvendig, mener Høyre at staten ikke skal bruke sparepengene, men heller la kommersielle selskaper låne på sine vegne når noe skal bygges.

– Høyre tror også tydeligvis at det er billigere å låne penger enn å bruke egne penger når noe skal bygges, som for eksempel vei. Alle låner penger når de skal kjøpe hus, sa Øyvind Halleraker da Høyre la fram sin alternative transportplan. Gjør folk som har flust med penger på bok det, spør Hagen videre.

– Les også: Minner Ap om vedtak

Lederen av kommunalkomiteen i Stortinget viser til at OPS-finansiering av Sotrasambandet, ifølge Samferdselsdepartementet, vil doble kostnadene, fra to til fire milliarder kroner.

– I tillegg kommer utbytte til selskapets eiere. Det er allerede tatt ut 180 millioner kroner i utbytte fra de tre norske veiene som ble ferdigstilt med OPS i perioden 2005 til 2009. I tillegg kommer store utgifter til konsulenttjenester og et omfattende arbeid med «kontraktsforberedelser, kontraktsforhandlinger, kontraktsutforming og kontraktsoppfølging, sier Aksel Hagen.

Kritikerne vil svare at det er akkurat denne risikoflyttingen det offentlige betaler for, når kostnadene ved å finansiere privat ligger mye høyere enn når det offentlige finansierer sjøl. Likevel er det til syvende og sist det offentlige som sitter med risikoen og må rydde opp hvis et prosjekt går skeis, understreker Aksel Hagen.

Hagen har polemisert med sin stortingskollega Olemic Thommessen (H) om OPS.

Thommessen slår tilbake.

– Har man ingen ideer selv, kan man jo heller bruke tiden på å kritisere andres, og sette seg på hendene i stedet. Regjeringen er nemlig temmelig blank for nye ideer i samferdselspolitikken, mener Høyre-politikeren.

– Et av de viktigste målene i samferdselspolitikken er å ta et krafttak for å komme i gang med utbedring en av de store nasjonale gjennomfartsveiene, blant annet E16 og E6. Det krever politisk vilje til å sette i gang store prosjekter for lange veistrekninger som kan bygges ut i en sammenhengende operasjon, poengterer Olemic Thommessen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse