JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet vil ha organisasjonskrig

Transportarbeiderforbundet finner seg ikke i å bli ofret på noe organisasjonsalter bare fordi LOs største forbund ikke vil respektere LOs egne vedtak. Det skriver forbundsleder Roger Hansen i et debattinnlegg som også trykkes i denne ukas utgave av LO-Aktuelt.

LO-kongressen er en av de største hendingene for oss i fagbevegelsen. Der blir rammene for LOs politikk og virke for de neste fire årene lagt. Kongressen er en av de aller viktigste og mest innflytelsesrike politiske verkstedene i landet og har gitt LO makt i norsk samfunnsliv. Men makt må utøves med ansvar.

Fagforbundet fremmet forslag for LO-kongressen i begynnelsen av mai om å få partsrettigheter i Bussbransjeavtalen (BBA) med NHO. Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har i mange år sagt blankt nei til at et forbund i offentlig sektor skal få partsrettigheter til BBA i privat sektor. Grunnen til dette er enkel. Vi forholder oss til og respekterer LOs vedtatte organisasjonskart.

I LO er det lang tradisjon for at alle grensetvister og konflikter skal løses i organisasjonskomiteen og sekretariatet. NTF har hatt organisasjonsretten i private busselskaper siden tidenes morgen. I 1957 vedtok LO-kongressen et organisasjonskart som NTF har lagt til grunn for alt sitt organisasjonsarbeid. Så oppstår det av og til grensetvister, som alltid har vært løst gjennom organisasjonskomiteen og sekretariatet.

Når det gjelder Bussbransjeavtalen, mangler det ikke vedtak i LO som sier hvem som har organisasjonsretten. Det er gjentatte ganger slått fast at det er NTF som har denne retten. Dette vil ikke Fagforbundet akseptere, og gikk til kongressen for å få endret dette. Det opprinnelige kongressforslaget til Fagforbundet munnet så ut i et kongressvedtak om at LOs sekretariat skal sette ned et utvalg som skal se på partsrettighetene i BBA i privat sektor.

Denne saken har vakt stor engasjement og harme i NTF. Vi skal naturligvis forholde oss til LO-kongressens vedtak. Hvordan vi konkret skal agere, blir avgjort når vårt forbundsstyre og representantskap har behandlet saken.

Hva kan så konsekvensene bli av at det største forbundet i offentlig sektor kan få rettigheter i en tariffavtale i privat sektor? Da vil det bli fritt fram for hvem som helst som ønsker seg en større bit av organisasjonskaka å ta opp dette på LO-kongressen, hvis man ikke vil akseptere vedtak i organisasjonskomite og sekretariat. Er det ikke slik at Fagforbundet her rokker ved selve grunnfundamentet til LO? Vi i Transportarbeiderforbundet spør oss selv om det er noe særlig behov for en organisasjonskomite hvis man bare kan gå til kongressen når man får komiteens og sekretariatets vedtak mot seg.

Transportarbeiderforbundetfinner seg ikke i å bli ofret på noe organisasjonsalter bare fordi LOs største forbund ikke vil respektere LOs egne vedtak. Fagforbundet inviterer til organisasjonskrig. Jeg kan love at Transportarbeiderforbundet aldeles ikke er redd for krig. Men denne vil bli en av de mest unødvendige og ødeleggende organisasjonskrigene i LOs historie. Og taperne vil naturligvis bli våre medlemmer.

Annonse
Annonse