JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil halvere bilavgiften

Fremskrittspartiet vil både legge om og halvere engangsavgiften ved bilkjøp.

helge.birkelund@anb.no

– Dagens avgiftssystem er verken logisk eller miljømessig fornuftig. Vi vil ha ned avgiften, og så vil vi endre hele systemet slik at avgiften ikke bare skaffer penger i statskassa, men også har effekt for miljøet og trafikksikkerhet, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Gjennom et såkalt representantforslag ber han, sammen med Ketil Solvik-Olsen, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, regjeringen fremme forslag om et nytt system for engangsavgift for bil bygget på en stykkavgift og en flat CO2-avgift med lav sats.

– Les også: – Gamle biler tar liv

I 2010 tok staten inn 20 milliarder kroner i engangsavgift ved bilkjøp. Svendsen og Fremskrittspartiet ser for seg en halvering av avgiftsnivået, men er ikke enig i at det vil føre til ti milliarder kroner mindre i statskassa.

– For det første vil omleggingen ha en dynamisk effekt, som vil gi en kraftig økning av nybilsalget i Norge og dermed også føre til en mer miljøvennlig bilpark, mener Svendsen.

– Slik avgiften fungerer i dag, har Norge fått en av Europas mest forurensede og minst trafikksikre bilparker. Avgiften er først og fremst begrunnet med å få inntekter til staten. Men en annen effekt for dagens avgiftssystem, er at den holder nybilsalget nede, mener Kenneth Svendsen.

Ifølge Svendsen er gjennomsnittelig levealder for biler på cirka 19 år i Norge, mot cirka 14 ellers i Europa.

– Det gir ikke bare mer forurensning, men også mindre trafikksikkerhet, påpeker han.

– Systemet diskriminerer spesielt normale familiebiler der utgaver som fra fabrikk er rimelig priset gjøres nærmest usalgbare i det norske markedet, legger han til.

– Les også: Nå vil SV kutte bilavgifter

Frp-kvartetten vil altså bytte ut dagens kompliserte avgiftssystem med høy progresjon på vekt, til et enklere system med en generell stykkavgift samt en CO2-komponent som premierer lave utslipp.

En slik reform vil også gjøre at dagens særordninger med varebiler som egen avgiftsklasse kan avvikles, og minske behovet for dagens store andel av bruktimport fra utlandet.

– Utviklingen innenfor dagens bilverden går fort. Et tungt byråkratisk avgiftssystem har ofte problemer med å holde følge. Biler med ny teknikk som gir lavt utslipp kan få en avgiftsberegning som gjør bilen usalgbar. Det er lite samsvar mellom hva man betaler i engangsavgift på et kjøretøy og bilens faktiske utslipp, poengterer Kenneth Svendsen.

Foran landsmøtet som åpnet på Gardermoen fredag ettermiddag, har Fremskrittspartiet fremmet 91 representantforslag til Stortinget. Slike forslag, som ofte fremmes av opposisjonen, skal behandles i Stortingets komiteer før det skal voteres over forslaget. (ANB)

Annonse
Annonse