JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

T-bane til Fornebu

Borgerlig enighet om Fornebu-bane, men ikke om resten.

Staten må ta halvparten av regningen for bygging av ny T-bane til Fornebu, sier de fire borgerlige partiene. Men hva med resten, spør samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF ble onsdag enige om å forplikte seg til å bidra med halvparten av de rundt 10 milliarder kronene som en ny T-bane mellom Majorstuen i Oslo sentrum og Fornebu vil koste.

Sammen viste de fram enigheten i et grustak på Fornebu-landet i beste Dagsrevyen-tid onsdag kveld.

Ett av 150 prosjekter

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sier til NTB at hun ikke er bekymret over dette første borgerlige valgløftet etter partienes landsmøter gjennom våren.

– De fire partiene er blitt enige om ett av rundt 150 prosjekter i Nasjonal transportplan (NTP). Fint. Det vi ikke vet noe om, er hvordan de skal finansiere transportsektoren, dersom de får flertall til høsten. De er jo mer uenige om dette enn de er enige, sier Arnstad.

Hun viser til Frp er alene om å si nei til bompenger, og at det også er delt syn om offentlig-privat samarbeid (OPS) som finansieringsmodell.

– Jeg mener velgerne har krav på å få vite hvordan de borgerlige vil finansiere samferdselssektoren og de mange store løftene, sier hun.

Grunnleggende uenige

De nyslåtte T-banekameratene legger ikke skjul på at enigheten ikke strekker seg over hele samferdselssektoren.

Frp-leder Siv Jensen sier til NRK at det ikke blir enighet om resten av NTP.

– Det er ikke realistisk at de fire borgerlige partiene stemmer samlet om hele planen, rett og slett fordi vi er grunnleggende uenige i synet på bompengefinansiering. Frp er alene om å ville finansiere veier uten bompenger, sier Jensen.

Symbolsak

KrF-leder og leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide, kaller den borgerlige enigheten for en symbolsak, men ikke desto mindre viktig:

– Fornebubanen vil legge til rette for rask og klimavennlig kollektivtransport til et stort bo-, nærings- og utviklingsområde. Den vil bidra til å lette de store trafikkutfordringene i Oslo, sier Hareide.

Miljøløfte

Venstre-leder Trine Skei Grande peker på at det første felles borgerlige løftet i valgkampen er en miljøsak.

– Venstre er veldig glad for at det nå er enighet om et så viktig miljø- og samferdselsprosjekt som Fornebubanen. Den vil bedre fremkommeligheten til folk, bidra til næringsutvikling, minske presset på boligmarkedet og ikke minst gi klimagevinst fordi trafikken på vei reduseres, sier hun.

Høyre-leder Erna Solberg sier at Fornebubanen er et bidrag til et av de viktigste prosjektene for bygging av nye boliger i hovedstadsregionen.

– Bygging vil bety at vi rydder opp i kø, kork og kaos, sier T-banekameratenes statsministerkandidat.

Plan i høst

Bærums-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) sier til Budstikka at hun er glad for den borgerlige Fornebu-enigheten.

– Vi kan unngå mer uklarhet om avtaleverk og bypakker, slik den rødgrønne regjeringen har lagt opp til. Og vi kan starte byggingen i Bærum. Kommunen har kommet langt og vedtatt et planprogram. Tidlig til høsten kan vi få reguleringsplanen på bordet, sier hun til sin lokalavis. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse