JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

KrF: Statoil presser Stortinget

KrF mener Statoil forsøker å presse politikerne til å droppe den nye oljeskatten.

For mange kom det som en overraskelse at det var det gullkantede oljefunnet i Barentshavet som skulle bli utsatt etter at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett varslet en mindre skjerping av oljeskatten.

Politisk markering

– Dette er en politisk markering. Statoil har gått høyt på banen og mener at dette er en kraftig forverring av skatteregimet, sier oljeanalytiker Trond Omdal i Arctic Securities til NTB.

Miljøpolitisk talsmann i KrF, Kjell Ingolf Ropstad mener utsettelsen er et forsøk på å presse Stortinget til å avvise regjeringens forslag til innskjerping av oljeskatten. Han sier seg provosert over at Statoil allerede har avvist elektrifisering fra land i utbyggingen av feltet som inntil nylig var kjent som Skrugard og Havis.

– Vi driver butikk

Statoil-sjef Helge Lund avviser at utsettelsen handler om politikk.

– Vi driver ikke politikk, vi driver butikk. Dette er en beslutning ut fra det vi ser av det kommersielle og robustheten i prosjektet, sier Lund ifølge DN.

Selskapets konserndirektør for utvikling og produksjon, Øystein Mikkelsen, framholder at Johan Castberg-prosjektet på linje med andre store infrastrukturprosjekter og nye plattformer er et relativt marginalt prosjekt.

– Vi trenger mer tid på å revurdere prosjektet i lys av de nye rammebetingelsene som er kommet. Endringen i petroleumsbeskatningen gjør at lønnsomheten i prosjektet svekkes, sier Øystein Michelsen.

God lønnsomhet

I tillegg til feltutbyggingen til havs, skal det også bygges en oljeterminal på Veidnes utenfor Honningsvåg til 6-8 milliarder.

Arctic Securities mener det vil være god lønnsomhet i prosjektet også med den nedgangen i oljepris markedet forventer. Det er først dersom oljeprisen ramler til 70 dollar fatet at lønnsomheten kan komme i fare.

– Statoil tester alle sine prosjekter ned mot 70 dollar per fat. Da begynner Johan Castberg å bli marginalt. Men med en oljepris på 90 eller 100 dollar fatet vil det være god lønnsomhet i Johan Castberg–utbyggingen, sier Omdal.

Han viser til at Eni, som er partner i utbyggingen har tro på at ressursene kan være langt større enn de 400-600 millioner fatene som er det foreløpige ressursanslaget.

– De tror at det kan inneholde en milliard fat olje. Da blir dette prosjektet superlønnsomt, sier Omdal.

Propaganda

BI-professor Øystein Nordeng mener tekniske utfordringer og markedsutsikter er hovedårsaken til utsettelsen. Han tviler på at det er skatteskjerpingen som har veid tyngst.

– Det er klart de bruker skatt for alt det er verdt. Men man må ikke tro ukritisk på Statoils propaganda, sier Noreng til E24.

Liten justering

Statssekretær Ketil Lund (Ap) i Finansdepartementet ser ingen dramatikk i utsettelsen. Det er ikke uvanlig i så store prosjekter at selskapene trenger mer tid til planlegging.

Han ønsker ikke å ha noen formening om Statoil driver politisk press for å presse regjeringen til å avvise skatteforslaget slik KrF antyder.

– Vi forholder oss til det Statoil sier. Det er imidlertid ikke en systemendring vi foreslår. Det vi snakker om, er en mindre justering på en sats i et investeringsfradrag som har vært noe for høyt. Hovedelementene i det norske petroleumsskattesystemet har ligget fast siden 1992. Vi har ikke planer om andre endringer enn denne justeringen, sier Lund til NTB. (ANB–NTB)

Annonse
Annonse