JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernverk på Tjeldbergodden?

Et nytt jernverk planlegges i Norge, vel 20 år etter at jernverket i Mo ble nedlagt. Svenske LKAB og Höganäs og norske Statoil/Hydro vil bygge et jernverk på Tjeldbergodden.

Dette anlegget vil produsere 1,6 millioner tonn til stålproduksjonen når det kommer i drift ved årsskiftet 2013-2014. Jernmalmen skal transporteres fra Narvik, som er utskipingshavna for jernmalm fra Kiruna gruver i Sverige.

En anslår 44 anløp til Tjeldbergodden i året med skip med en størrelse på 50 000 tonn, og det er beregnet at båter mellom 10.000 og 20.000 tonn vil frakte det ferdige produktet fra Tjeldbergodden. Dette innebærer mellom 80 og 160 anløp i året. Tjeldbergodden blir med andre ord en travel havn.

LO støtter planleggingen

Planene om et jernverk på Tjeldbergodden i Aure kommune på Nordmøre støtter opp om LOs mål om bygging av norsk industri basert på naturgass.

I handlingsplanen til LO for inneværende kongressperiode heter det blant annet at ilandføring av olje og naturgass til det norske fastlandet kan danne grunnlaget for omfattende og lønnsom foredlingsindustri og et stort antall nye arbeidsplasser. LOs mål er å ta i bruk minst 10 prosent av naturgassen hjemme innenfor industrielt og privat forbruk.

To større prosjekt

I tillegg til eventuelt jernverk på Nordmøre, planlegges et gasskraftverk i Fræna kommune i Romsdal. Dermed arbeides det med to omfattende prosjekt i et område, som skriker etter mer kraft.

Sekretariatet har gitt sin tilslutning til utredningen om et jernverk og hvilke konsekvenser denne etableringen vil få blant annet for miljøet.

Mer klimavennlig?

LO sier i sin høringsuttalelse at den anser prosjektet som et godt miljøteknologisk prosjekt hvor CO2-utslippenme vil ligge på om lag 40 prosent av tilsvarende produksjon fra masovner, som i dag er den dominerende produksjonsmåten.

Produksjon av stål foregår i dag hovedsakelig med to teknologier:

– Masovner, der råmaterialet er jernmalm og energikilden i all hovedsak er kull. Totalt står masovnene for en produksjon på 900 millioner tonn pr. år av i overkant av 1300 millioner tonn på verdensbasis. Produksjonen har økt med 4 prosent i året de siste årene.

– Lysbueovner (elektrisk) der råmaterialet i hovedsak er avfall (jernskrap) og jernsvamp. Disse lysbueovnene står for rundt 400 millioner tonn pr år.

Isolert sett vil prosjektet kunne innebære en betydelig økning av CO2-utslippene fra Norge. LO er derfor opptatt av at det utvikles en klimapolitisk strategi som sikrer at gode miljøteknologiske prosjekter kan realiseres innenfor rammen av vårt lands klimapolitiske forpliktelser.

Økte CO2-utslipp?

Sekretariatet i LO mener at prosjektet isolert sett vil kunne innebære en betydelig økning av CO2-utslipp fra Norge. LO er derfor opptatt av at det utvikles en klimapolitisk strategi som sikrer at gode miljøteknologiske prosjekt kan realiseres innenfor rammen av de forpliktelser Norge som nasjon har.

Annonse
Annonse