JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Omkamp om omfang

Arbeidsretten har talt. Enstemmig har den frifunnet Tollpost-Globe, og NHO som støttet bedriften, for tariffbrudd.

vegard.holm@lomedia.no

Transportarbeiderforbundet (NTF) hadde stevnet Tollpost-Globe for brudd på omfangsbestemmelsen i Speditøravtalen. Forbundet mente bedriften brukte sjåfører til terminalarbeid i langt større grad enn tariffavtalen gir anledning til.

Reaksjonen i Transportarbeiderforbundet er kraftig: - Vi kan ikke leve med en situasjon der eksterne sjåfører utfører terminalarbeid som etter vår mening terminalarbeiderne skal utføre. Om nødvendig må vi gå til en ny streik for å få på plass en omfangsbestemmelse som vi kan leve med, sa 1. nestleder Lars Johnsen til FriFagbevegelse.no i går.

Omfangsbestemmelsen i Speditøravtalen kom inn ved tariffoppgjøret i 2010, etter en tre uker lang streik. NHO nektet å skrive under avtalen, kun NHOs landsforening på området skrev under. Omfangsbestemmelsen regulerer hvem som har retten til arbeidet på godsterminalene. I avtalen går det klart fram hva slags arbeid sjåførene, som ikke er ansatte i bedriften, kan gjøre.

Tariffavtalen sier helt eksplisitt at «distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan laste og losse egen bil.» Hvis det skal avvikes fra dette skal det gjennomføres «forutgående drøftelser med lokal tillitsvalgt». Blir man enige om at sjåfører kan gjøre terminalarbeid, skal de lønnes etter tariffavtalen. Og tillitsvalgte har innsynsrett i sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidsgiverne har gjennom denne avtalen frasagt seg styringsretten, og kan ikke pålegge sjåfører annet arbeid enn lossing og lasting av egen bil.

Tariffavtalen er ikke til å misforstå når det gjelder sjåfører som er fast tilknyttet terminalen gjennom ansettelse hos transportør med kontrakt, eller har avtale med konsernet eller bedriften. Tilfeldige sjåfører som kommer til terminalen kan bidra på egen bil.

For en legmann er tariffbestemmelsene om hvem som skal gjøre arbeidet på terminalen krystallklar. Det blir ikke mindre klart av at det i omfangsbestemmelsen heter at «terminalarbeidet i hovedsak skal utføres av terminalarbeidere, og i hovedsak baseres på faste heltidsstillinger.»

Den lokale klubben ved terminalen til Tollpost-Globe i Bergen har helt siden oktober 2010 hevdet at ledelsen bruker sjåfører på terminalen som bryter med omfangsbestemmelsen i tariffavtalen. Det er altså i en langvarig konflikt Arbeidsretten nå har gitt arbeidsgiverne medhold.

Det er sikkert riktig at grensene mellom terminalarbeid og sjåførarbeid tøyes av sjefer på mange terminaler hver eneste dag. Men heldigvis finnes det tillitsvalgte som står imot en praksis som undergraver den inngåtte tariffavtalen. De tillitsvalgte på Tollpost-Globe i Bergen er et godt eksempel.

Lokale samtaler og forhandlinger har ikke ført fram i denne saken. Heller ikke har NTF og LO i forhandlinger fått gjennomslag for sine synspunkter overfor arbeidsgiverne og NHO. Når nå Arbeidsretten har talt så tydelig til arbeidsgivernes fordel må denne konflikten løses på en annen arena.

Denne arenaen er tariffoppgjøret 2014 der fagorganiserte og arbeidsgivere på nytt kan møtes til omkamp om omfangsbestemmelsen i Speditøravtalen.

Annonse
Annonse