JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor uenighet mellom Høyre og Frp

Finansiering av veier blir en av de aller vanskeligste sakene å bli enig med Fremskrittspartiet om, mener Høyre.

– Avstanden er stor, slår Høyres samferdselspolitiske talsmann Trond Helleland fast.

Frp la mandag fram sin alternative transportplan som overbyr regjeringens forslag med 455 milliarder oljekroner de neste ti årene. Høyres alternativ ligger 30 milliarder over regjeringens forslag.

– Les også: Lover raskere fergefri

Frp sier dessuten kategorisk nei til bompenger og til Høyres foretrukne finansieringsmodell med offentlig-privat samarbeid.

Denne uenigheten er et enda større problem enn selve avstanden i ambisjoner, mener Helleland:

– Det er her den gordiske knuten ligger. Det er i dag vanskelig å se hvordan vi skal klare å finne et felles multiplum, sier Helleland til NTB.

– Noe av det aller vanskeligste dersom vi skulle komme i posisjon for å forhandle om en regjeringsplattform, blir å løse uenigheten om finansiering av veier, utdyper han.

– Les også: Bygger ikke lønnsomt

KrF-leder og leder av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, mener Frp bør bli mer realistisk.

– Jeg tror de bør få med seg at det er Høyre som øker sin troverdighet på samferdselspolitikk, ikke Frp, til tross for at de har pøst på med milliarder underveis. Troverdigheten til Frp går den andre veien, og det bør de tenke på, sier Hareide til NRK.

Helleland takker og legger til:

– Frp har en annen virkelighetsoppfatning av hva som er mulig å få til enn alle andre. Deres høye ambisjoner vil dessuten ta for stor andel av samfunnets samlede ressurser. Frp må justere ambisjonsnivået.

– Les også: Vil ha raskere bygging

Den oppfordringen vil ikke Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud lytte til.

– Vi støtter oss til en rapport fra Statistisk sentralbyrå som konkluderer med at det er rom for å bruke 45,5 milliarder kroner mer i året på investeringer til infrastruktur enn i dag, uten at det får uheldige konsekvenser for norsk økonomi. Så da plusser vi på 455 milliarder kroner på vår NTP for 2014-2023, sier han til NTB.

Frp vil blant annet bruke 13 milliarder ekstra på samferdselstiltak i de fire største byene, ytterligere 10 milliarder i øvrige byområder, bygge ut full intercity innen 2025 og gjennomføre så å si alt av innvarslede veiprosjekter – uten bompenger.

– Les også: Dårlige veier gir ulykker

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sa søndag til NTB at Frps alternative transportplan ikke er interessant så lenge partiet er alene om å ville avvikle bompenger.

– Så lenge Høyre og Fremskrittspartiet ikke er enige om hvordan de vil finansiere samferdselssektoren dersom de skulle komme i regjering, så er det uinteressant hva Frp sier at de vil gjøre alene. Eller hva Høyre alene sier, for den saks skyld. Det er langt mer viktig hva de kan klare sammen, sier Arnstad.

Hun mener uenighet om finansiering kan gjøre NTP til et eneste stort sjansespill.

Høyres Trond Helleland sier at de to partiene er enige om å bygge mer raskere.

– Bortsett fra at Frp har en helt annen finansieringsmodell, ser jeg mange positive elementer, sier han. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse