Mer frihet med leksehjelp
Elever med ressurssterke foreldre har mest utbytte av leksehjelp, ifølge en undersøkelse.
Nå vil kunnskapsministeren gi skolene større frihet til å fordele hjelpen på ulike klassetrinn. Forskjellen mellom de sterke og svake elevene har økt, stikk i strid med målsettingen, melder NRK.
Undersøkelsen er gjennomført av Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) og Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
«Evalueringen viser at på skolene som innførte leksehjelp i 2010, har gjennomsnittsresultatene for elever med aller lavest sosioøkonomisk bakgrunn gått noe ned, mens resultatnivået har blitt noe høyere blant elever med annen bakgrunn», skriver NOVA.
– Les også: – Leksehjelp mot sin hensikt
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) varsler endringer i ordningen. Hun vil gi skolene større frihet i fordelingen av de åtte timene de har til rådighet per uke de fire første skoleårene.
– I dag må alle skolene ha minst én time leksehjelp på første, andre, tredje og fjerde trinn. Det ser ut på de foreløpige resultatene som at det største utbyttet er på tredje og fjerde trinn, mens det er minst på første trinn. Så nå øker vi fleksibiliteten, slik at man kan stå friere til å fordele de åtte timene, sier kunnskapsministeren til NRK. (ANB-NTB)