JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fulle tog gir NSB-overskudd

Flere tar toget, særlig på Østlandet.

Det gir et pent overskudd til NSB, men samtidig stappfulle tog i rushtida.

– NSB har det bra på mange måter, sier konsernsjef Geir Isaksen på spørsmål om hvordan det står til med selskapet.

Økonomien er god, og passasjerene fyller opp togene, og vel så det. I årets fire første måneder har NSB fraktet 20,5 millioner passasjerer med tog. På samme tid i fjor var tallet 19,2 millioner.

I regionene hvor ruteplanen er endret har NSB fått en passasjervekst på 8 prosent. Isaksen tror dette viser at det er et underliggende behov som fortsatt ikke er godt nok dekket, og at de må tilby enda bedre kapasitet. Det er solgt 1,2 millioner flere togreiser i østlandsområdet hittil i år enn på samme tid i fjor.

– Les også: Vil ha konkurranse

Konsernsjefen vedgår at passasjerøkningen fører til at det er svært trangt om plassen på togene i rushtiden, men lover at kapasiteten vil øke utover året fordi nye tog blir satt inn i trafikken.

– På noe lengre sikt er det nødvendig å forsere innkjøp av flere tog og forbedre infrastrukturen for å ta unna den veksten i antall reisende som vi vet kommer, sier Isaksen.

Årsaken til veksten mener Isaksen er at vi stadig blir flere, og at det dermed blir flere som reiser. Overfylte veier gjør også sitt til at folk tar toget.

– Folk ønsker å bruke et kollektivtilbud som de kan stole på, og som kan bringe dem fram og tilbake fra jobb på så kort tid som mulig.

– Les også: NSB refses for pauser

I første tertial, altså i årets fire første måneder, har konsernet et resultat før skatt på 158 millioner kroner, en forbedring på ni millioner kroner fra samme periode i fjor.

– Vi er fornøyd med de økonomiske resultatene vi har hatt det siste halvannet året, fordi de oppfyller de kravene som er stilt til oss. Det gir oss en økonomisk handlefrihet vi kan bruke til å kjøpe nye tog, investere i de eiendommene vi mener er fornuftig og til å kjøpe nye busser, sier Isaksen.

Det er viktig i en oppbyggingsfase, legger han til.

Driftsresultatet i persontogvirksomheten var 199 millioner kroner de første fire månedene i år, mot 137 millioner samme periode i fjor.

Minus 75 millioner

Driftsresultatet for Nettbuss er derimot negativt, med minus 75 millioner kroner. Det er 98 millioner mindre enn samme periode i fjor.

– Det skyldes at kostnadsveksten der er større en det vi har klart å hente inn gjennom inntektsvekst. Dette er knyttet til både personalkostnader og at bussene har blitt dyrere å bruke, sier konsernsjefen.

Antall passasjerer med buss er 34,7 millioner, en liten nedgang fra samme periode i fjor da tallet var 35,1 millioner kroner.

– På riktig side

Også godstransporten går med underskudd. CargoNet hadde et driftsresultat på minus 24 millioner kroner, en forbedring på 11 millioner fra 2012. Langvarig stengning av Dovrebanen i vinter og flommen i mai har skapt problemer for godsvirksomheten, sier Isaksen.

Men NSB tjener penger på eiendom. Driftsresultatet i Rom Eiendom er 169 millioner kroner, en forbedring på 90 millioner fra 2012.

Driftsresultatet for NSB-konsernet blir dermed på 261 millioner kroner for årets fire første måneder, en forbedring på 60 millioner fra i fjor.

– Når hele regnestykket summeres er vi på riktig side, sier konsernsjefen. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse