JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skikkelig nedtur

Når bilsalget i Europa faller bratt til det laveste nivået på 20 år vet vi at økonomien fortsetter enda raskere i nedoverbakke.

nina.sandaas@lomedia.no

Drøyt en million biler ble solgt og registrert i Europa i mai måned. Både Frankrike, Tyskland og Italia viste alle stor reduksjon i salget. Bare Storbritannia av de store EU-landene viste vekst i antall solgte biler.

Salgstallene er de dårligste på 20 år, og de fjerner bilprodusentenes håp om bedre tider etter fem år med økonomisk resesjon. Ifølge de europeiske bilprodusentenes organisasjon gikk etterspørselen ned med nesten 6 prosent sammenlignet med maitallene i fjor.

Bilsalget speiler folks tillit til egen økonomi. Forbrukerne er ikke villige til eller ser seg ikke ha råd til å kjøpe en ny bil i tider da arbeidsledigheten øker. Størst er pessimismen i de søreuropeiske landene. I Tyskland er det voksende skepsis til eurosonens økonomiske evne og folk shopper ikke som de gjorde i 2012. Det tyske bilmarkedet har krympet med nesten 9 prosent så langt i 2013. I Frankrike og Italia er tallene et par prosentpoeng større.

De som tross alt kjøper biler, går i større grad inn for brenselgjerrige varianter, alt for å spare penger. Slik er også bilmarkedet blitt berørt av innstrammingspolitikken.

Den franske Peugeot-Citroën er aller hardest rammet. Gruppen kutter 8.000 arbeidsplasser og stenger en fabrikk i Aulnay utenfor Paris. Ford rapporterer stødige tall for mai men har allerede varslet fabrikknedleggelser i Southampton i Storbritannia og Gent i Belgia. 5.700 arbeidsplasser forsvinner. Analytikere mener Renault og Fiat er virkelig utsatt. 58 av Europas 100 største bilfabrikker går med tap. Vi skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige der Saab forsvant og Volvo ikke ruller like tett på veiene lenger.

Den største pessimismen er selvfølgelig i de kriserammede og gjeldsbelastede søreuropeiske landene. Men den er adskillig bredere og dypere i hele EU enn før finanskrisen slo til i 2008. Det er bare å spenne fast sikkerhetsbeltene også her i nord.

Annonse
Annonse