JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skal lære mer algebra

Mer fokus på algebra, kropp og seksualitet.

Kunnskapsdepartementet justerer lærerplanene i en rekke fag. Blant annet vil det bli økt fokus på algebra, personlig økonomi, kropp og seksualitet og kunnskap om vold i nære relasjoner.

Kunnskapsdepartementet fastsatte fredag reviderte læreplaner for fagene matematikk, naturfag, engelsk og samfunnsfag for høsten. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen understreker at dette er ikke handler om en ny reform, men om en justering av gjeldende læreplaner.

– Les også: – Læreplanen styrker nynorsken

I matematikk skal blant annet algebra og personlig økonomi styrkes. I Naturfag er temaene bærekraftig utvikling og klima, samt kropp og seksualitet styrket med flere kompetansemål. I engelsk er hovedområdet kommunikasjon delt i muntlig kommunikasjon og skriftlig kommunikasjon, slik at de grunnleggende ferdighetene lytte, lese og skrive styrkes, og det er fastsatt egen læreplanen i engelsk for døve og sterkt tunghørte.

– Les også: Mer frihet med leksehjelp

I samfunnsfag skal et nytt hovedområde – Utforskeren – legge til rette for praktisk og variert arbeid, og skal bidra til å stimulere elevenes nysgjerrighet på samme måte som Forskerspiren i naturfag. I tillegg skal temaene nettvett, nettetikk, personlig økonomi, likestilling, respekt for andre, grensesetting og kunnskap om vold i nære relasjoner styrkes. (ANB-NTB)

– Les også: Lærere skal etterutdannes

Regjeringen har også nedsatt et utvalg som skal vurdere om skolen har de rette fagene og om innholdet i fagene er relevante nok.

Professor Sten Ludvigsen skal lede utvalget, som skal vurdere i hvilken grad skolens innhold dekker den kompetansen som elevene vil trenge i et framtidig samfunns- og arbeidsliv.

– Selv om det har skjedd grunnleggende endringer i Norge og andre vestlige samfunn de siste 20- 30 årene, har skolen hatt omtrent de samme fagene. Det er derfor nødvendig at vi med jevne mellomrom både vurderer om vi har de riktige fagene og om fagene har et relevant innhold, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen om hvorfor utvalget nedsettes.

Utvalget skal levere sin utredning i 2015, samt en delutredning til neste år som analyserer den historiske utviklingen i skolens fag over tid. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse