JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svindler til seg båtferie

Skatteetaten jakter firmaeiere som bruker luksusbåter privat på selskapets regning.

runar.norstad@anb.no

Båtsesongen er i gang. I år vil Skatteetaten ha et særlig fokus på bruk av luksusbåter.

Det har vist seg at flere av de største båtene på fjorden eies av aksjeselskap, men at de hovedsakelig brukes privat.

– Selskaper står som eiere av dyre båter, men i mange tilfeller er det aksjonærene og deres familier som disponerer luksusbåtene, sier avdelingsdirektør Erik Nilsen ved Kontroll og rettsanvendelse i Skatt øst.

– Billig båtferie

De to siste årene har Skatteetaten avdekket nesten 90 millioner i skatteunndragelser blant firmaeiere som bruker luksusbåter privat på selskapets regning.

– Ved å føre private kostnader til båt over på aksjeselskapet forsøker selskapet å få fradrag for betydelige investerings- og driftskostnader, mens aksjonærene får billig båtferie, forteller Erik Nilsen.

– Les også: Skattejakt på flybonus

Sammen med Skatt sør koordinerer Skatt øst et landsdekkende arbeid med kontroll av luksusbåter, som også foregår i samarbeid med Tollvesenet.

Utleie?

Den største enkeltsaken hittil er på over 13 millioner kroner i inntektsøkning på selskapet.

– Les også: Siktet for grov skattesvik

Forklaringen firmaeierne gjerne kommer med, er at båten er kjøpt for å drive utleie eller næringsvirksomhet, opplyser Erik Nilsen.

– Men vi finner verken realistiske utgifter til markedsføring eller leieinntekter i regnskapene.

– Ofte ser vi også at båten, som angivelig skulle brukes i chartertrafikk, benyttes av innehaveren selv i de mest attraktive feriemånedene. Båtene er heller ikke forsikret for chartervirksomhet, forklarer avdelingsdirektøren.

Båt som personbil

Skattereformen, som ble innført fra inntektsåret 2006, kan være noe av forklaringen til båtjukset, tror Erik Nilsen.

– Med reformen trådte aksjonærmodellen i kraft, det vil si at utbytte til privatpersoner ble skattepliktig på lik linje med arbeidsinntekt og kapitalinntekter. Vi tror skatteplikten har gjort det mer aktuelt å ta ut godene fra selskapet på andre måter.

Skatteetaten oppdager ofte at båtene forsøkes skjult i balansen ved at de føres under poster som personbiler, maskiner, inventar.

(ANB)

I budsjetter og avtaler som fremlegges av Skatteetaten opplyses det at båten utelukkende skal leies ut og dermed er et driftsmiddel i næring

Ved å legge båtene inn i «charterselskap» ønsker selskapene å få fradragsrett for inngående merverdiavgift på 25 prosent av båtens kostpris. I tillegg vil de oppnå skattemessige avskrivninger på båten med inntil 15 prosent samt skattemessig fradrag for driftskostnader

Markedsføring/reklame for båten er ofte omtrent fraværende og det hevdes at den tilbys ovenfor venner, bekjente og firmarelasjoner (Kilde: Skatt øst) (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse

I budsjetter og avtaler som fremlegges av Skatteetaten opplyses det at båten utelukkende skal leies ut og dermed er et driftsmiddel i næring

Ved å legge båtene inn i «charterselskap» ønsker selskapene å få fradragsrett for inngående merverdiavgift på 25 prosent av båtens kostpris. I tillegg vil de oppnå skattemessige avskrivninger på båten med inntil 15 prosent samt skattemessig fradrag for driftskostnader

Markedsføring/reklame for båten er ofte omtrent fraværende og det hevdes at den tilbys ovenfor venner, bekjente og firmarelasjoner (Kilde: Skatt øst) (ANB)