JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny handelsavtale med Kina?

Nærings- og handelsminister Trond Giske mener nye markeder er en del av løsningen på verftskrisa. Neste høst kan det bli en ny handelsavtale med Kina.

frode.ronning@lomedia.no

2009 blir et hektisk år for norske verft, men i løpet av 2010 kan det bli stille på mange verft og hos underleverandører.

På verftskonferansen i Ålesund innrømmet nærings- og handelsminister Trond Giske i dag at det har vært en travel start etter at han skiftet statsrådspost for to uker siden.

Rett inn i en verftskrise

– Det har vært hektiske 14 dager. Jeg har gått rett inn i en kommende verftskrise, sa Giske til de 370 frammøtte.

Norsk maritim næring sysselsetter 100.000, og omsetter for 100 milliarder kroner årlig. Det er den nest største næringa etter oljenæringa.

Vil styrke konkurranseevnen

Giske vil legge stor vekt på at norsk konkurranseevne skal styrkes.

– Vi skal ikke ha spesielle støtteordninger i Norge, men vi må være trygg på at vi ikke tolker EUs regelverk strammere og er overdrevent flinkest i klassen. Vi må sørge for at vi har like konkurransevilkår som andre, understreket Giske. Han vil forsikre seg om at EU-landene ønsker en rettferdig konkurranse om oppdrag til verftene.

Ulik tolkning av EU-regler?

– Vi har tatt kontakt med EU-kommisjonen i Brussel, for å sikre at de store skipsnasjonene har like vilkår, fortalte Giske.

Han opplyser at han har fått påstander på bordet om at andre land tolker det internasjonale regelverket annerledes enn Norge. Hvis dette er riktig, betyr det at andre land kan gi mer i statsstøtte til sin verftsnæring.

Kina neste

Nærings- og handelsministeren har et håp om en ny handelsavtale med Kina neste høst. Verdens mest folkerike land opplever en kraftig vekst, også innen den maritime sektoren.

– Mange norske leverandørbedrifter har allerede avtaler med kinesiske bedrifter, opplyser Giske.

Til tross for offensive planer, understreket Giske at situasjonen på verdensmarkedet er dramatisk.

Dramatisk fall i bestillinger

Nedgangen i antall bestilte skip er på godt over 90 prosent.

– Optimistiske anslag tilsa at det skulle bestilles 6.000 skip på verdensbasis i 2009. Så langt i år er det bare bestilt noen få hundre, uttalte Giske.

Dette merkes også i Norge. Verftene her til lands fikk 110 bestillinger på nye skip i 2006. I 2009 har antallet nye ordrer falt til 11.

Optimist

Trond Giske understreket at den maritime næringa har klart seg gjennom tidligere kriser. På 1970-tallet var en fjerdel av den norske tonnasjen i opplag.

– Denne næringa har vært gjennom kriser før, men alltid kommet tilbake og landet på beina, minnet Giske om.

Han peker på at Norge det siste tiåret har hatt en voldsom utvikling innen bedrifter som leverer til avanserte oljeutbygginger.

– Den norske maritime næringa er en av de mest komplette i verden, uttaler Giske.

Må utvikle kompetansen

Næringsministeren understreket at verftsnæringa må bruke krisa til forskning og utvikling av kompetanse.

– Vi har sikret mer fleksible permitteringsordninger, som har gjort det lettere å beholde kompetansen. Vi endrer nå reglene for bedriftsintern opplæring, og øker maksimal tid fra 13 til 26 uker, sier Giske, som forteller at bruken av bedriftsintern opplæring har økt merkbart i år.

magasinett.org følger verftskonferansen videre

Annonse

Flere saker

Annonse