JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hoksrud refser regjeringen

Frps Bård Hoksrud mener regjeringen svikter skog- og tømmertransporten.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Det er trist at regjeringen later som om den tar utfordringene skogsindustrien står midt oppe i på alvor. Som når de tidligere i år gikk ut og lovet at de ville åpne for tømmertransport med vogntog på 24 meter og med 60 tonn last, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fremskrittspartiet var ifølge Hoksrud svært tilfreds over disse løftene.

– Les også: Uenige om veien videre

– Men i et brev datert den 01.07.13 fra Statens vegvesen gis Norske skog Saugbruks AS avslag på tillatelse til å kjøre tømmertransport med 60 tonn last, slår Hoksrud fast.

Norske skog hadde søkt om å få tillatelse til å kjøre med 60 tonns last på følgende 6 strekninger: E18 Ørje-Svenskegrensen, Ørje-Halden, Svinesund-Svinesundsparken, Svinesundparken-Halden, Riksgrensen Holtet-Halden og Kornsjø Søtholmen-Halden.

– Les også: Frp vil bruke 455 mrd ekstra

– Søknaden på de seks strekningene er nå avslått av Statens vegvesen. Riktignok sier avslaget at dersom høringen som har vært ute om saken skulle føre til endringer i dagens regelverk, så vil man vurdere det på nytt. Men dette viser med all tydelighet at regjeringen i denne saken taler med minst to tunger. Norske skog og skogsindustrien har ikke tid til å vente på høringer og utredninger. Fremskrittspartiet forventer derfor at samferdselsministeren umiddelbart griper inn og omgjør avslaget som er gitt til Norske skog umiddelbart, krever Hoksrud.

Sigrid Brattabø Handegard (Sp), politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, tar utspillet med stor ro.

Avviser kritikken

– Som Bård Hoksrud vet, arbeider regjeringen for å bedre rammevilkårene for treforedlingsindustrien og å legge til rette for mest mulig kostnadseffektiv transport og utjevning av konkurranseforskjeller. Det er allerede åpnet for økt lengde for tømmertransport fra 22 til 24 meter og økt slepvognvekt, sier Handegard til ANB.

– I tillegg har et forslag om å øke tillatt totalvekt fra 56 til 60 tonn nå vært på høring. For å behandle saken så raskt som mulig, ble høringsfristen satt til seks uker i stedet for tre måneder, som er det vanlige. Fristen gikk ut 5. juli. Regjeringen ønsker å øke tillatt totalvekt for tømmertransport og legger opp til en rask, men seriøs saksbehandling. Inntil forskriften er endret, håper jeg det er forståelse for at gjeldende regler må følges, legger hun til.

I tillegg til regelendringene har regjeringen i revidert nasjonalbudsjett 2013 satt av 100 millioner kroner til tiltak som skal bedre vegtransportforholdene for skognæringen og treforedlingsindustrien: 90 millioner kroner til å utbedre flaskehalser på riksvegnettet og 10 millioner kroner til å beregne tåleevnen for slike transporter på fylkesvegnettet.

– Regjeringen tar definitivt skogindustriens utfordringer på alvor, mener Handegard. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse