JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Eurokrisen rammer reiselivet

Innovasjon Norge og næringsminister Trond Giske bevilger mer til markedsføring etter at eurokrisen har begynt å ramme norsk reiselivsbransje.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Eurokrisen rammer reiselivet. Det må vi ta på alvor. Derfor tar vi noen grep, sier næringsminister Trond Giske (Ap) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Innovasjon Norge intensiverer nå markedsføringen av Norge som reisemål i sommer. Etter en ekstraordinær bevilgning fra Nærings- og handelsdepartementet og omprioritering hos Innovasjon Norge, økes sommerkampanjen i Norge med én million kroner.

– De ekstra pengene går blant annet til salgsfremmende reklame på nettet og i sosiale medier i Tyskland og Nederland. Da får vi raskest effekt, mener statsråden.

– Les også: Ber reiselivet bli tydeligere

Denne satsingen kommer i tillegg til de ti millionene som Innovasjon Norge allerede bruker på kampanjen mot nordmenn. To av tre turister i Norge er nemlig nordmenn.

Bakgrunnen for ekstrabevilgningen er at reiselivsbransjen melder om færre bookinger i Norge, spesielt fra Tyskland og Nederland. Det er et tegn på at årets sommersesong kan bli vanskeligere enn fjorårets.

– Selv om vi ikke skal gjøre opp regnskap før sesongen er gjennomført, understreker Giske.

Antall forhåndsbookinger utgjør en indikasjon på hvordan sommersesongen vil utvikle seg, men det er ikke gitt at det faktisk vil bli en nedgang i besøket fra disse landene når sommersesongen skal gjøres opp.

– Det viste seg også i fjor: Flere av våre viktigste europeiske kildeland for turisme er inne i vanskelige tider. Likevel klarte vi her i Norge å øke tilstrømningen av utenlandske turister i fjor. Etter nullvekst i 2011 økte antall utenlandske gjestedøgn i 2012 med én prosent, sier Giske. (ANB)

Annonse
Annonse