JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reddes av digitalt innhold

Mediekonsernet Schibsted har økt annonseinntektene fra mobilplattformer med 90 prosent fra i fjor.

Schibsted presenterte sine tall fra andre kvartal fredag. Den viser sterk vekst for den digitale delen av virksomheten.

– Inntektsveksten fra de digitale virksomhetene fortsetter å veie opp for nedgang i papirpublikasjonene i Schibsted. Onlinevirksomheten for 45 prosent av driftsinntektene og 60 prosent av brutto driftsresultat i andre kvartal, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Selskapet viste til et brutto driftsresultat på 555 millioner kroner, mot 600 millioner samme kvartal i fjor. Omsetningen økte til 3,97 milliarder kroner, mot 3,83 milliarder i fjor.

Sammenlagt økte inntektene fra nettbaserte annonser i mediehusene med 16 prosent fra i fjor, mens den tydelige trenden fortsetter for papirannonsene, og inntektene faller med 12 prosent, skriver e24.

VG er ledende på kommersialisering av mobilt innhold i Norge. I første halvår å år hadde avisa en omsetning på 967 millioner kroner. Den digitale delen av virksomheten omsatte for 279 millioner kroner, en økning på 62 millioner. Papirdelens omsetning gikk ned med 54 millioner kroner til 688 millioner, skriver Journalisten.

Schibsted-aksjen stiger kraftig på børsen fredag. Etter lunsj var selskapet opp 7,4 prosent. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse