JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil røske opp i Nav

Det vil stilles mye strengere krav til Nav-brukere hvis Høyre kommer til makten.

Det lover Høyres Torbjørn Røe Isaksen.

Blant annet skal flytteplikten for dagpengemottakere praktiseres strengere. Partiet vil også innføre lovpålagt aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere, særlig for unge mottakere.

– Hvis du får sosialhjelp, og ikke møter opp til aktiviteter uten gyldig grunn, altså ren skulk, skal det trekkes i ytelsene, sier Høyres stortingsrepresentant Torbjørn Røe Isaksen til Adresseavisen.

– Les også: Kan få tallkarakterer fra 5. klasse

Han er ikke redd for økonomiske konsekvenser for brukerne ved slike kutt, og mener elementære behov uansett vil sikres.

– Dette handler om ansvarliggjøring av folk. Det er sånn andre steder i livet, at du må møte opp.

Den viktigste endringen, ifølge Isaksen, er at de vil fjerne mye av målstyringen. Isaksen mener Nav måles opp og i mente, men de måles sjelden på resultatene av tiltakene. Han trekker fram dialogmøter Nav må ha med sykmeldte, som et eksempel.

– De blir målt på antall møter, men det sier ingenting om kvaliteten på møtene, eller om de faktisk hjelper.

– Les også: Forsker frykter fjerning av pappaperm

Arbeiderpartiets arbeidspolitiske talsperson Anette Trettebergstuen mener Høyre slår inn åpne dører. Hun understreker at de som ikke gjør sin plikt heller ikke har rettigheter.

– Forskjellen på Arbeiderpartiet og Høyre er ikke i kravet til aktivitet. Forskjellen er at Høyre ikke vil ha individuelt tilpassede løsninger. Å behandle alle likt med identiske krav er en gammeldags metode som er prøvd og forkastet, sier Trettebergstuen.

Hun mener tallenes tale viser at stadig flere brukere er fornøyde med Nav.

– Nav bruker mer tid på oppfølging av dem som trenger hjelp til å få seg arbeid og mindre tid på byråkrati. Det siste de som trenger hjelp til å få seg jobb har behov for er mer statlige utformede løsninger som skal passe for alle, mener Anette Trettebergstuen. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse