Refser treningsbransjen
Stiller et treningssenter krav om at du må møte opp personlig for å si opp et medlemskap, behøver du ikke godta det.
helge.birkelund@anb.no
Et slikt krav strider nemlig med landets lover og regler.
Forbrukerombud Gry Nergård er også overrasket over at treningsbransjen opererer med formkrav som bryter med norske lover.
– Les også: 15-åringer går på pulver
– Vi har jobbet mye med treningsbransjen og det skal ikke stilles formkrav verken ved inngåelse av avtaler eller oppsigelse av avtaler. Det finnes ikke noe krav i norsk rett for at medlemmer av et treningssenter må møte personlig opp for å si opp en avtale, sier Nergård til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Treningskjeden Actic har blant annet dette med som betingelse for medlemskap. Det kommer imidlertid til å bli endret, etter henvendelse fra ANB
– Vi bøyer oss selvsagt etter hva Forbrukerombudet sier. For oss er det ikke noe problem i det hele tatt å gjøre om. Vi har heller ikke praktisert dette på noen rigid måte. Er det noen som ikke har hatt mulighet til å møte opp personlig, har vi likevel kunnet avslutte medlemskapet, sier regionsjef Stein Rudsengen i Actic til ANB.
– Les også: Krever skattefri trening
Kjeden Elixia krever blant annet i sitt reglement at oppsigelse skal skje skriftlig. Dette er heller ikke i tråd med norsk lov. En muntlig oppsigelse er like bindende og gyldig som en skriftlig.
Hos Sats heter det seg at oppsigelse av medlemskap bør skje skriftlig, på e-post, brev eller oppmøte direkte på senter. Dette er en formulering forbrukerombudet kan godta, fordi man har med ordet bør.
Stortingsrepresentant Lene Vågslid mener det er viktig å informere forbrukerne om at man kan angre på medlemskap, og at man ikke kan kreves for personlig oppmøte slik enkelte krever hvis man vil avslutte forholdet til treningssentret. (ANB)