JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil endre Skole-Norge

NHO-sjef Kristin Skogen Lund vil belønne høyskoler og universiteter som prioriterer studiene Norge har mest bruk for.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Vi vil være verdens beste kunnskapsnasjon, men det er vi ikke. Hvis det skal være ambisjonen, må vi begynne å gjøre tingene annerledes, slår NHO-sjef Kristin Skogen Lund fast overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Det handler ikke så mye om å bruke mer penger, men at man bruker de midlene man har riktig. Vi må tørre å prioritere, og det må få konsekvenser hvis noe ikke er bra nok, legger hun til.

– Les også: Stoltenberg varsler løft for de skoleflinke

Hun vil endre finansieringsmodellen for høyskoler og universiteter slik at relevans og kvalitet skal lønne seg.

– Man må tørre å fjerne studieprogrammer som ikke har relevans. Det samme gjelder hvis en institusjon eller lærer ikke holder mål. Det skylder vi den oppvoksende generasjon, sier Skogen Lund.

Hun mener dagens system belønner studiesteder som får flest mulig studenter gjennom.

– Det fører til at man har denne veldige veksten i en rekke typer studieprogrammer som litt ukritisk tilbys uten at samfunnsnytten nødvendigvis er så godt dokumentert, mener Skogen Lund.

Hun mener det er særlig viktig å styrke lærerutdanningen raskest mulig, blant annet med standardiserte eksamener i fellesfag som matematikk.

– Les også: Gruer seg til skolestart

NHO ser gjerne at kunnskap og kompetanse kommer helt øverst på dagsorden, og at politikerne da ser på hele løpet fra grunnskole til universiteter.

– Vi er opptatt av å styrke både fag- og yrkesopplæringen, styrke lærlingtilskuddet, hele høyskole- og universitetssektoren, og også grunnskolen som danner grunnlaget for det hele, sier hun.

NHO-sjefen er også begeistret for mulighetene som ny teknologi bringer inn i utdanningsfeltet.

– I USA foregår det en revolusjon innen internettbasert læring. Foreløpig tar det av på universitetsnivå, men her må det være et kjempepotensial for hele det norske skolesystemet, for vi er en veldig digital befolkning med bredbånd, sier Skogen Lund.

Hun tror også at læring av oppgaver interaktivt på nett vil kunne medføre mye positivt i skole-Norge.

– Les også: Handlingsplan mot familievold

– Da er det mye lettere å nivåtilpasse undervisningen til den enkeltes mestringsnivå uten den stigmatiseringen som ligger i nivådeling i klasser. Matematikk kan man også lære ved hjelp av spill. Ikke minst ligger det muligheter i denne nye teknologien som kan være med å minske frafallet i videregående opplæring, tror Skogen Lund.

– I norsk skole er det imidlertid ingen stor forskjell på undervisningen nå og da jeg gikk på skolen for snart 40 år siden, legger hun til. (ANB)

Annonse
Annonse