JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Snakker usant om bompenger

Samferdselsministeren mener Fremskrittspartiet sprer myter om de rødgrønne regjeringspartienes bruk av bompenger.

helge.birkelund@anb.no

Staten skal finansiere en stadig større andel av veiutbyggingen i framtiden, ifølges samferdselsministeren

– Når man hører Frp diskutere og argumentere om bompenger, gis det inntrykk av at veibyggingen i stadig større grad blir finansiert gjennom bompenger. Sannheten er det motsatte, sier Marit Arnstad til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Samferdselsministeren mener Fremskrittspartiet sprer myter om de rødgrønne regjeringspartienes bruk av bompenger.

– Les også: Frp vil bruke 455 mrd ekstra

– I dag har vi en årlig bompengeandel på rundt 9,5 milliarder av de totale veibevilgningene. Den summen kommer til å holde seg stabil de neste ti årene. Samtidig kommer statens andel til å gå betydelig opp. I dag er statens andel av veiutgiftene 10,4 milliarder kroner. Om ti år vil staten bruke 19,5 milliarder kroner mens bompengeandelen i penger vil holde seg stabil, forklarer Sp-statsråden.

Dette vil skje gradvis i neste tiårsperiode.

Totalt er det lagt inn 508 statlige milliarder i Nasjonal transportplan (NTP) i perioden 2014-2023. Det legges inn 100 milliarder bompengekroner.

– Å kombinere statlige midler med bompenger er nødvendig for å få bygget mest mulig vei. Det er alle partiene på Stortinget enige om, med unntak av Fremskrittspartiet, sier Marit Arnstad.

Samferdselsministeren er også opptatt av å få ned kostnadene til administrasjon, og har som mål å begrense antall bompengeselskap til ett for hvert fylke.

– Les også: Stor uenighet mellom Høyre og Frp

Uenigheten på borgerlig side om hvordan veiutbyggingen skal finansieres, gjør at mange av prioriteringene i Nasjonal transportplan står i fare, mener samferdselsministeren.

Hun har laget en liste på 56 veiprosjekter som er planlagt med bompenger, som Frp ikke vil være med å finansiere på denne måten.

– Frp lover å gjøre Norge bompengefritt. Samtidig vil ikke Høyre bruke mer oljepenger og beholde bompenger. Den borgerlige uenigheten skaper usikkerhet i forhold til mange prosjekter, og det bekymrer meg. Tiltakene i NTP krever en kombinasjon av statlige midler og bompenger. I verste fall kan vi risikere at prosjekter som er planlagt ikke blir realisert fordi de borgerlige er uenige om finansieringsformen. Et bompengefritt Norge er ikke mulig, framholder Marit Arnstad.

– Les også: – Frps plan er uinteressant

Arnstad møter ikke uventet motbør hos Bård Hoksrud, som er samferdselspolitisk talsperson for Frp.

– Det er bare tull at de rødgrønne bruker mindre bompenger til veifinansiering. Det er bare å se på historikken. Den siste tiårsperioden skulle de bruke 60 – men har brukt 100 milliarder. Det verste er imidlertid at 20 til 30 prosent av bompengene kommer til ingen nytte. De går til administrasjon, sier Bård Hoksrud til ANB.

Han er overbevist om at Høyre er på glid i forhold til spørsmålet om bompenger.

– De sier både på inn- og utpust at de skal bygge veier på en effektiv og moderne måte. Da kan de ikke gjøre som i dag, mener Bård Hoksrud. (ANB)

Annonse
Annonse