JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bruk klageretten!

Får du eller en du er pårørende til ikke den sykehjemsplassen, dagaktivitetsplassen eller hjemmehjelpen du trenger? Eller opplever du at det er dårlig kvalitet på tjenesten du mottar? Da har du rett til å klage og få behandlet saken din.

Altfor mange lar være å levere en formell klage. Det kan være flere grunner til at man ikke klager, og en av dem kan være at de fleste er fornøyd. Men fra oppslag i media og fra egen organisasjon, vet vi at det ikke alltid er slik. Noen har grunn til å klage, men gjør det ikke likevel.

Det kan også være flere årsaker til at man ikke klager, selv om man har grunn til det. Man kan være bekymret for å støte noen, eller at de skal reagere på en måte som ikke blir bra for en selv eller den som mottar tjenestene. Slik bør det ikke være. Offentlige myndigheter og tjenestetilbydere må bestrebe seg på å ta imot klager på en så positiv måte at alle som trenger å få saken sin vurdert på nytt, trygt kan gjøre det.

En annen årsak til at folk ikke klager, kan være at de ikke vet at det nytter, ikke vet at de har rett til det, eller ikke vet hvordan de skal gå fram. Vi vet at det nytter, svært mange som klager får medhold. Og vi vet at myndighetene legger vekt på innholdet i klager. Senest i partilederdebatten på TV2 onsdag 21. august, oppfordret statsministeren folk til å klage mer på uverdige forhold i sykehjem.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. På vår Demenslinje kan du få råd om hvordan klageretten fungerer. Vi er opptatt av demenssyke og deres pårørende skal kjenne til, og ta i bruk, klageretten. Derfor har vi sendt alle våre lokallag en veileder i hvordan man kan gå fram for å klage. Mange flere enn våre medlemmer vil ha nytte av dette, og derfor har vi lagt veilederen ut på våre nettsider. Vi oppfordrer alle som mener de har grunn til å klage på en offentlig helse- og omsorgstjeneste, til å ta veilederen i bruk.

Annonse

Flere saker

Annonse