JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Storaksjon på veiene

Flere steder rundt om i landet blir det lørdag storaksjoner mot sosial dumping i transportnæringen.

Kabotasjekjøring, det vil si at utenlandske transportører kjører innenlandske transportoppdrag i Norge, gjerne til dumpingpriser, anses å være en voksende trussel mot norsk transportnæring.

Både i Haugesund, Tønsberg, Bodø og andre steder planlegges markeringer lørdag 31. august mot kabotasje og sosial dumping.

I Haugesund vil en rekke vogntog, nærtransportbiler og busser kjøre i tre forskjellige konvoier fra Sveio, Tysvær og Karmøy inn til Raglamyr i Haugesund der det holdes appeller.

Aksjonen arrangeres av Vestnorsk Transportarbeiderforening avd. Haugesund (NTF) sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

– Les også: 1 av 3 er utenlandsk

– Seriøse norske transportselskaper har ingen mulighet til å konkurrere med utenlandske selskaper som betaler sjåførene sine ned mot 30 kroner timen. Norske transportkjøpere ser ikke ut til å ha noen sperrer mot å kjøpe transporttjenester som er gjort billig gjennom grov sosial dumping. Mange av de utenlandske lastebilene har også dårlig teknisk standard som er en fare for alle vegfarende i Norge. Dette må vi reagere på, sier John Terje Nordskog i NTF.

Han framhever at det må bli mye strengere regler for kabotasjekjøring i Norge. Han mener også at transportkjøperne må holdes ansvarlige for selskapene de kjøper transporttjenester fra, at de har anstendige lønns- og arbeidsforhold. De må også bli økonomisk medansvarlige for kostnadene som følge av at kjøretøyene de bruker ikke holder tilfredsstillende teknisk standard. NTF krever også at det innføres en ordning med regionale verneombud i transportsektoren, sier Nordskog.

– Les også: Regjeringen vraker bussforslag

NLF og NTF vil ha et kontrollregime som kontrollerer at det ikke foregår ulovlig kabotasje. At bompenger ikke blir betalt av svært mange utenlandske transportører, gjør at det blir en urettferdig konkurranse. Dette er helt uakseptabelt for NLF.

På Raglamyr blir det et arrangement med appeller blant annet fra adm. direktør Geir A. Mo i NLF, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen, samt stortingsrepresentantene Magne Rommetveit (Ap), Bård Hoksrud (Frp) og Hallgeir Langeland (SV) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité og samferdselspolitisk talsmann i LO, Kenneth Sandmo. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse