JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Eiere og sjåfører med felles krav

Lastebileiere og transportarbeidere kjemper nå en hard, men felles kamp mot sosial dumping i lastebilnæringen.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Ulovlig kabotasjekjøring produserer sosial dumping og økonomisk kriminalitet satt i system. Dette kan ikke Norge akseptere. Vi krever derfor at myndighetene intensiverer kontrollene og at kjøper av transporttjenester blir økonomisk ansvarlig for lovbrudd, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF og leder i NTF, Roger Hansen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kabotasjekjøring, det vil si at utenlandske transportører kjører innenlandske transportoppdrag i Norge, gjerne til dumpingpriser, anses å være en voksende trussel mot norsk transportnæring. Derfor kjemper nå Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) en felles kamp mot ulovlig kabotasjekjøring og ulike konkurransevilkår.

De to bransjeorganisasjonene mener at sosial dumping ødelegger grunnlaget for norsk godstransport på vei.

– Les også: Arnstad strammer grepet

Kan bli utradert

– Den norske næringen kan bli utradert i løpet av få år dersom politikerne ikke straks setter i gang tiltak. Omfanget av utenlandske transportører som utfører ulovlige oppdrag i Norge er sterkt økende. Konkurransen skal være på like vilkår. Useriøse utenlandske transportører dumper prisene, og norske transportører taper konkurransen om oppdrag i Norge. Det er umulig for et norsk transportselskap å konkurrere mot selskaper som betaler de ansatte luselønn og ikke betaler skatt, moms, avgifter og bompenger i Norge, mener Mo og Hansen, som også peker på at utenlandske kjøretøy oftere utgjør en trussel i trafikken, ikke minst på glatte, smale vinterveier.

Fram mot valget skal NTF og NLF ha lokale markeringer sammen, og 31. august blir det felles aksjoner over hele landet.

– Les også: 1 av 3 er utenlandsk

Fem felles krav

De to organisasjonene har også gått sammen om fem krav til politikerne:

- Intensivere kontrollen av kjøre- og hviletidsbestemmelser, arbeidsmiljøloven, forskrift om arbeidstid og yrkestransportloven. Mer organisert samarbeid mellom de fem kontrollinstansene; Statens Vegvesen, politiet, Arbeidstilsynet, tollmyndighetene og skattemyndighetene.

- Utvidede kontroll- og sanksjonsmuligheter for vegvesenet, og å gi vegvesenet og politiet bedre mulighet for å holde igjen kjøretøy.

- Økt arbeid mot transportkriminalitet – herunder dieseltyverier – som må behandles som organisert kriminalitet. Sverige har for øvrig fått støtte til et EU-prosjekt; Prevention of and fight against Cargo Crime.

- Strengere regler for kabotasje ved å innføre tilsvarende praktisering som Finland.

- Økte krav til utstyr og kompetanse vedrørende tunge kjøretøy på vinterføre, samt økt vinterberedskap. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse