JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uvisshet i Bergen

For å spare og effektivisere vil ledelsen i CargoNet flytte oppgaver til Oslo. Unødvendig, og i strid med alle politiske signaler, mener Jernbaneforbundet.

oystein@lomedia.no

Fire ansatte har fått beskjed om at arbeidsplassene skal til Alnabru 1. juli 2010.

De er tjenestefordelere for 200 lokomotivførere; setter opp turnus, administrerer lønn, registrerer sykefravær og håndterer hotellbestillinger – blant annet.

– Jeg ser ikke den store effekten av de grepene som er foreslått, sier Helga Godøy, en av de fire som risikerer å miste jobben.

Bistand.

De har tett dialog med Norsk Jernbaneforbund, som har deltatt i drøftemøter med CargoNet.

NJF mener at dette er å regne som en usaklig oppsigelse. Forbundet viser til stillingsvernet og vil råde de berørte til å prøve sakene i rettsapparatet dersom planene realiseres.

Forbundet håper at selskapet tar til fornuft, og at ledelsen setter seg sammen med de ansatte for å finne gode løsninger som gagner alle parter.

– Vi vurderer å kontakte LOs juridiske avdeling og få dem til å se på lovligheten av å legge ned i Bergen med den begrunnelsen konsernet bruker. Dessuten er det stikk i strid med ledende politiske føringer. Trenden er å flytte arbeidsplasser ut av Oslo. Saken blir merkelig når ting fungerer så bra her. Dette er ingen god måte å kutte kostnader på. Arbeidsoppgavene forsvinner ikke, men selv om vi formelt får tilbud om å bli med er det helt uaktuelt for oss å flytte 50 mil, forteller Godøy.

Avgjort.

– Flytting 1. juli ligger fast. Planleggingsressursene våre er nå spredt på fem geografiske steder. De vil vi samle i Oslo, opplyser produksjonsdirektør Halfdan Blytt i CargoNet.

Samling på Alnabru betyr ikke færre ansatte. Målet er bedre samordning av ressursene.

Å finne nye arbeidsoppgaver internt i selskapet for de berørte er neppe mulig.

– Vi bistår de ansatte med å se etter andre muligheter, særlig innenfor andre NSB-selskaper, sier Halfdan Blytt.

Hektisk.

Selv om godstrafikken rammes av den økonomiske tilbakegangen, betyr ikke det mindre å gjøre for de som administrerer lokførerne.

At Jernbaneverket får større bevilgninger til vedlikehold og investeringer fører til hyppigere avbrudd i trafikken og stadige endringer.

– Alt skal tilrettelegges. Anleggsarbeid gjør at vi må legge om rutene, sette opp nye turnuser, ombestille hoteller og sørge for transport når det er nødvendig. Det ene griper inn i det andre. Vi blir også presset på tid fordi Jernbaneverket kommer med ruteplanene sine veldig sent. Så skal vi lage turnus ut fra disse, sier Godøy, og understreker at hun håper satsingen på jernbanen fortsetter.

Krevende.

Det tar lang tid å utvikle kompetanse på tariffavtaler, lover og bestemmelser som styrer jernbaneansatte i helkontinuerlig turnus.

Kontorplass er nødvendig uansett. Oppgavene krever at det er mulig å lukke døren for å kunne håndtere personlige opplysninger.

– Den største utfordringen vår er å kommunisere. Vi styrer mye av hverdagen for lokførerne, og blir på en måte deres nærmeste overordnede. Da er det nødvendig å finne en god tone når vi har kontakt med dem.

I Bergen jobber de med Sør- og Vestlandet, samt Østlandet opp til Hamar.

Meningen er at de skulle ha ansvar for Region Nord også, inkludert Narvik med 60 lokførere. Foreløpig ligger det ansvaret i Trondheim.

Godt arbeidsmiljø.

CargoNet har hatt stor gjennomtrekk i administrasjonen, men i Bergensavdelingen er det stabile forhold. Trivselen er høy og sykefraværet lavt.

Alle har lang erfaring. Helga Godøy begynte i NSB i 1979, og har blant annet vært tjenestefordeler for konduktører.

En av kollegene ble fast ansatt samme år, etter å ha startet som sesongarbeider i 1976. De to andre har ansiennitet fra 1980-tallet.

– Jernbanen er spesiell, med mange lover og regler som gjelder kun for vårt område. Ikke minst er tariffavtalen komplisert. Den, og arbeidstidsbestemmelsene, gjør det ikke enkelt å sette opp turnus. I tillegg kommer blant annet arbeidsmiljøloven og ferieloven. Vi som har jobbet med dette i en årrekke kjenner området, og har i tillegg drevet med kompetanseheving internt. Alt dette kan nå forsvinne ut, sier Godøy.

Alternativer.

Å få seg ny jobb innenfor jernbane er ikke enkelt i Bergen. CargoNet-ledelsen har imidlertid vært i dialog med NSB og Jernbaneverket for å sondere terrenget.

– Det er i hvert fall positivt, men mulighetene er færre her i distriktet. Likevel er det verste at de planlegger å kutte en avdeling med høy trivsel. Vi gjør oss ferdige med oppgavene for å levere et godt produkt før vi går for dagen.

Frustrasjonene bygger også på at det er lite å gripe fatt i ennå. Ingen har fått noe reelt tilbud eller klar beskjed om hva som skjer.

– Disse prosessene tar på og gjør noe med en. Du går og tenker på alternativer, og det går ut over det en driver med til daglig. Vi snakker mye om hvordan dette skal gå, sier Helga Godøy.

Omsetningen i 2008 ble 1,7 milliarder kroner.

Er eid av NSB med 55 prosent og svenske Green Cargo AB med 45 prosent av aksjene.

Hovedkontor i Oslo.

Antall ansatte 773.

Heleid datterselskap CargoNet AB i Sverige med 163 ansatte.

Nedgangen i Sverige kom tidligere og er hittil alvorligere enn i Norge.

Eier også Terminaldrift AS, som driver Ganddal godsterminal.

I Norge er 6,3 prosent av de ansatte kvinner. I Sverige 15,2 prosent.

Gjennomsnittsalder: 47,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Tall fra årsrapporten 2008).

Annonse
Annonse

Omsetningen i 2008 ble 1,7 milliarder kroner.

Er eid av NSB med 55 prosent og svenske Green Cargo AB med 45 prosent av aksjene.

Hovedkontor i Oslo.

Antall ansatte 773.

Heleid datterselskap CargoNet AB i Sverige med 163 ansatte.

Nedgangen i Sverige kom tidligere og er hittil alvorligere enn i Norge.

Eier også Terminaldrift AS, som driver Ganddal godsterminal.

I Norge er 6,3 prosent av de ansatte kvinner. I Sverige 15,2 prosent.

Gjennomsnittsalder: 47,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Tall fra årsrapporten 2008).