Sosiale medier = demokrati
Politikernes og partienes bruk av sosiale medier skaper større demokrati i valgkampen.
Det mener analysesjef i Retriever Kristina Nilsen.
– Velgerne trenger ikke lenger møte opp fysisk på valgstanden for å kunne snakke med politikerne under valgkampen, sier hun.
– Les også: Avhengige av Facebook
– På sosiale medier kan velgerne henvende seg direkte til partiene og politikerne, og skape debatter. Ikke minst gir det folk i distriktene større tilgang til politikerne. Jeg mener politikernes bruk av sosiale medier er udelt positiv, sier hun til NTB.
Medieovervåkingsbyrået har målt aktiviteten til partiene og partilederne på Twitter i tidsrommet 12. august og 8. september. På samme tid har de sett på hvor mange ganger disse aktørene har blitt omtalt redaksjonelt. Av analysen går det fram at det er de største partiene som tvitrer mest og får mest redaksjonell omtale.
– Les også: Ikke stol på Facebook-vennene
Men Nilsen mener det ikke er en veldig klar sammenheng mellom tallet på tweets og redaksjonelle artikler.
– Twitter har blitt til en kanal som bærer seg selv. Der foregår det en del debatter som ikke kommer på trykk i form av redaksjonelle artikler. Velgerne har fått en egen kanal å nå fram til politikerne, og det skaper større interaksjon enn det redaksjonelle medier gjør, sier hun. (ANB–NTB)